Vedtægterne er grundlaget

De vedtægter vores Børnehus har som grundlag for det vi gør, kan du læse her.
Iøvrigt ses grundlaget for hele børneuniverset her.

Pædagogiske lærerplaner

0

Vores overordnede mål er, at barnet opnår glæde gennem samvær, nærvær, leg og læring.

1

 

TEMA 1 – ALSIDIG PERSONLIG UDVIKLING

Mål:

  • At give og skabe rum til at børnene udfolder sig, samt udvikler sig til selvstændige, stærke og alsidige børn.
  • At hjælpe børnene med at formulere egne behov og grænser, samt lære dem respekten og erkendelsen af andres behov og grænser.
  • At medvirke til, at børnene udvikler selvfølelse og selvtillid ud fra fokuspunktet barnets væren og kunnen.

Hvordan:

  • At lytte, tale, fortælle, vise forståelse for det enkelte barn.
  • At lade børnene deltage i gøremål og aktiviteter.
  • At bruge et ordentligt sprog og vise barnet respekt og engagement.
  • At støtte barnet/børnene i løsningen af en konflikt. Vise og fortælle børnene, hvordan de kan håndtere en lignende konflikt senere hen.
  • At have barnets nærmeste udviklingszone for øje og opmuntre barnet til at komme videre.

Hverdagen:

  • Børnene beder om hjælp, hvis en konflikt er svær at løse.
  • Børnene kan sige fra over fra andre.
  • Børnene trives – glade og tilfredse i samvær og leg med andre.

2

Tema 2 – SOCIALE KOMPETENCER

Mål:

  • At børnene respekteres, som de personer de er, og at de føler sig som en del af fællesskabet.
  • At give dem tryghed.
  • At lære børnene at deltage aktivt i fællesskabet.
  • At være behjælpelig med at alle børn får skabt et socialt netværk.

Hvordan:

  • Støtte børnene til at deltage i fælles leg, samt hjælpe/vejlede i svære situationer.
  • Skabe forskellige legemuligheder.
  • At vise åbenhed og tolerance over for børn og voksne.
  • At lytte og deltage i samling.
  • Vise at et fællesskab er sjovt og givende.

Hverdagen:

  • Tage initiativ/støtte en fælles leg på legepladsen.
  • Funktionsopdelt hus, hvor hvert rum har en funktion (eks. dukkerum, byggerum, aktivittetsrum, tumle/puderum).
  • God legeplads med forskellige ”rum”.
  • Være glade og udadvendte voksne.
  • Skabe situationer eks. højtlæsning, hvor børnene oplever samværet, som noget rart.

3

TEMA 3 – SPROG

Mål:

  • gennem leg og aktiviteter at udvikle deres sprog.
  • styrke børnenes nysgerrighed og interesse for sproget gennem sang, rim, remser, fortælling m.m.
  • bevidstgørelse af forskellige udtryksmåder/former (tale, krop, teater, mimik)

Hvordan:

  • samtaler i dagligdagen.
  • sætte ord på aktiviteter, gøren og laden.
  • daglig samling med sang, højtlæsning, rim, remser, teater.
  • motivere/hjælpe det enkelte barn til at lære nye ord og begreber.

Hverdagen:

  • børnene har lyst til at fortælle, om det de oplever.
  • børnene bruger sproget i hverdagen.
  • børnene synger med på sange og i det hele taget deltager aktivt til samling.
  • børnene kan sætte ord på egne følelser.

4

TEMA 4 – KROP OG BEVÆGELSE

Mål:

  • at børnene gennem bevægelse og leg oplever glæde, accept af og forståelse for deres egen krop.
  • at fremme en sund livsstil med fokus på bevægelse, hygiejne, mad m.m.
  • at give børnene de bedste muligheder for fysisk aktivitet og oplevelse også uden for børnehaven.
  • at færdes i trafikken.

Hvordan:

  • god legeplads, ændringer der giver muligheder for forskellige udfordringer.
  • tage på ture i by, skov, strand, nærområdet.
  • motivere/hjælpe børnene til at blive selvhjulpne – tøj, toiletbesøg m.m.
  • ”smør selv” og fællesspisning.
  • gymnastiksalen 2 gange ugentligt.
  • finmotorisk – aktiviteter (klip, gips, filtning, perler m.m.)
  • tage af bordet, hælde mælk op m.m.
  • samling

Hverdagen:

  • ændringerne af vores legeplads skaber rum og muligheder for brugen af de forskellige sanser og udfordrer også børnene motorisk.
  • mælk i kander, ansvar for oprydning efter spisning, hænge tøjet op i garderoben m.m. den voksne hjælper og vejleder.
  • bruger faciliteterne omkring os til ture og leg.

5

TEMA 5 – NATUREN OG NATURFÆNOMENER

Mål:

  • at opnå respekt og forståelse for naturen.
  • at børnene gennem oplevelser i naturen bruger deres sanser.
  • at naturen er en stor legeplads, hvor der kan leges, skabes og udforskes.

Hvordan:

  • udebørnehave – skov og strand.
  • lave bål/bålmad.
  • se/iagttage dyr (forstørrelsesglas).
  • leg i vand, mudder, sand m.m.
  • affaldshåndtering.
  • god opførsel i naturen (oprydning, plukke blomster, grene, dyr m.m).
  • dagligt ude.

Hverdagen:

  • børnene er ude hver dag.
  • iagttager dyr, men også spor af dyr eksempelvis muldvarpeskud.
  • bruger vores faciliteter udendørs.
  • gåture i små grupper.

6

TEMA 6 – KULTURELLE UDTRYKSFORMER OG VÆRDIER

Mål:

  • børnene lærer forskelligheden som en styrke.
  • kulturhistorie, traditioner og klassiske børnefortællinger.
  • kulturelle tilbud.

Hvordan:

  • højtider og traditioner fortælles om og holdes i hævd (fastelavn, påske, Skt. Hans, Mortens aften, juletur, husnisse, Lucia, julefrokost m.m.)
  • biblioteksbesøg, teater, skoleteater.

Hverdagen:

  • fødselsdage fejres.
  • fri adgang til papir, farver, blyanter.
  • bøger.
  • musik.
  • ved samling øves ugedage, dato, måneder, årstider, samt ugens sang, rim og remse.
  • højtlæsning på bibliotek, teater, besøg af det frivillige brandværn.