Vedtægterne er grundlaget
De vedtægter vores Børnehus har som grundlag for det vi gør, kan du læse her.
Iøvrigt ses grundlaget for hele børneuniverset her.
Pædagogiske lærerplaner
Vores overordnede mål er, at barnet opnår glæde gennem samvær, nærvær, leg og læring.
TEMA 1 – ALSIDIG PERSONLIG UDVIKLING
Mål:
- At give og skabe rum til at børnene udfolder sig, samt udvikler sig til selvstændige, stærke og alsidige børn.
- At hjælpe børnene med at formulere egne behov og grænser, samt lære dem respekten og erkendelsen af andres behov og grænser.
- At medvirke til, at børnene udvikler selvfølelse og selvtillid ud fra fokuspunktet barnets væren og kunnen.
Hvordan:
- At lytte, tale, fortælle, vise forståelse for det enkelte barn.
- At lade børnene deltage i gøremål og aktiviteter.
- At bruge et ordentligt sprog og vise barnet respekt og engagement.
- At støtte barnet/børnene i løsningen af en konflikt. Vise og fortælle børnene, hvordan de kan håndtere en lignende konflikt senere hen.
- At have barnets nærmeste udviklingszone for øje og opmuntre barnet til at komme videre.
Hverdagen:
- Børnene beder om hjælp, hvis en konflikt er svær at løse.
- Børnene kan sige fra over fra andre.
- Børnene trives – glade og tilfredse i samvær og leg med andre.
Tema 2 – SOCIALE KOMPETENCER
Mål:
- At børnene respekteres, som de personer de er, og at de føler sig som en del af fællesskabet.
- At give dem tryghed.
- At lære børnene at deltage aktivt i fællesskabet.
- At være behjælpelig med at alle børn får skabt et socialt netværk.
Hvordan:
- Støtte børnene til at deltage i fælles leg, samt hjælpe/vejlede i svære situationer.
- Skabe forskellige legemuligheder.
- At vise åbenhed og tolerance over for børn og voksne.
- At lytte og deltage i samling.
- Vise at et fællesskab er sjovt og givende.
Hverdagen:
- Tage initiativ/støtte en fælles leg på legepladsen.
- Funktionsopdelt hus, hvor hvert rum har en funktion (eks. dukkerum, byggerum, aktivittetsrum, tumle/puderum).
- God legeplads med forskellige ”rum”.
- Være glade og udadvendte voksne.
- Skabe situationer eks. højtlæsning, hvor børnene oplever samværet, som noget rart.
TEMA 3 – SPROG
Mål:
- gennem leg og aktiviteter at udvikle deres sprog.
- styrke børnenes nysgerrighed og interesse for sproget gennem sang, rim, remser, fortælling m.m.
- bevidstgørelse af forskellige udtryksmåder/former (tale, krop, teater, mimik)
Hvordan:
- samtaler i dagligdagen.
- sætte ord på aktiviteter, gøren og laden.
- daglig samling med sang, højtlæsning, rim, remser, teater.
- motivere/hjælpe det enkelte barn til at lære nye ord og begreber.
Hverdagen:
- børnene har lyst til at fortælle, om det de oplever.
- børnene bruger sproget i hverdagen.
- børnene synger med på sange og i det hele taget deltager aktivt til samling.
- børnene kan sætte ord på egne følelser.
TEMA 4 – KROP OG BEVÆGELSE
Mål:
- at børnene gennem bevægelse og leg oplever glæde, accept af og forståelse for deres egen krop.
- at fremme en sund livsstil med fokus på bevægelse, hygiejne, mad m.m.
- at give børnene de bedste muligheder for fysisk aktivitet og oplevelse også uden for børnehaven.
- at færdes i trafikken.
Hvordan:
- god legeplads, ændringer der giver muligheder for forskellige udfordringer.
- tage på ture i by, skov, strand, nærområdet.
- motivere/hjælpe børnene til at blive selvhjulpne – tøj, toiletbesøg m.m.
- ”smør selv” og fællesspisning.
- gymnastiksalen 2 gange ugentligt.
- finmotorisk – aktiviteter (klip, gips, filtning, perler m.m.)
- tage af bordet, hælde mælk op m.m.
- samling
Hverdagen:
- ændringerne af vores legeplads skaber rum og muligheder for brugen af de forskellige sanser og udfordrer også børnene motorisk.
- mælk i kander, ansvar for oprydning efter spisning, hænge tøjet op i garderoben m.m. den voksne hjælper og vejleder.
- bruger faciliteterne omkring os til ture og leg.
TEMA 5 – NATUREN OG NATURFÆNOMENER
Mål:
- at opnå respekt og forståelse for naturen.
- at børnene gennem oplevelser i naturen bruger deres sanser.
- at naturen er en stor legeplads, hvor der kan leges, skabes og udforskes.
Hvordan:
- udebørnehave – skov og strand.
- lave bål/bålmad.
- se/iagttage dyr (forstørrelsesglas).
- leg i vand, mudder, sand m.m.
- affaldshåndtering.
- god opførsel i naturen (oprydning, plukke blomster, grene, dyr m.m).
- dagligt ude.
Hverdagen:
- børnene er ude hver dag.
- iagttager dyr, men også spor af dyr eksempelvis muldvarpeskud.
- bruger vores faciliteter udendørs.
- gåture i små grupper.
TEMA 6 – KULTURELLE UDTRYKSFORMER OG VÆRDIER
Mål:
- børnene lærer forskelligheden som en styrke.
- kulturhistorie, traditioner og klassiske børnefortællinger.
- kulturelle tilbud.
Hvordan:
- højtider og traditioner fortælles om og holdes i hævd (fastelavn, påske, Skt. Hans, Mortens aften, juletur, husnisse, Lucia, julefrokost m.m.)
- biblioteksbesøg, teater, skoleteater.
Hverdagen:
- fødselsdage fejres.
- fri adgang til papir, farver, blyanter.
- bøger.
- musik.
- ved samling øves ugedage, dato, måneder, årstider, samt ugens sang, rim og remse.
- højtlæsning på bibliotek, teater, besøg af det frivillige brandværn.