Nedenfor er en række historier fra børnene selv. Nogle er fra det farvelbrev alle elever i 9. klasse skriver til skolen og andet tidligere elevers tilbageblik på deres tid på skolen…

Farvel til Eckersberg

af Maria Dübe, 2015

Jeg har gået på Eckersberg Friskole siden 0. klasse, og nu er mine 10 år på skolen snart slut.

Det har været nogle spændende og lærerige år, hvor jeg er blevet udfordret og har udviklet mig meget – både fagligt og socialt – i de trygge rammer, Eckersberg Friskole danner.

Jeg bringer mange gode minder med mig videre, især fra værkstederne og lejrturene.

Jeg kan stadig huske lugten af røg, der blev erstattet med duften fra popcorn, når man var et af de heldige børn, der havde fået bålværksted. Eller når man blev lidt ældre og var med i musicalen og holdt overnatningsweekender, og der var en helt fantastisk stemning og sammenhold.

Også på lejrturene var der et helt særligt sammenhold, og især fælleslejren til Troldhøj har jeg uendelig mange gode minder fra.

Man kommer ligesom back to nature på den her tur, hvor man er udenfor hele tiden og skal leve uden sin mobil, og det giver også et helt andet nærvær, hvor man kommer meget tættere på folk end i hverdagen.

Man fortæller gyserhistorier sent om aftenen og man synger fællessange rundt om bålet, og der er et helt specielt fællesskab på den her lejr, hvor man føler sig som én stor familie.

Så selvom man lever med mudder overalt og skal spise halvrå bålmad, er det en fantastisk uge.

Men alle andre lejre har også været rigtig gode og alle rengøringstimerne værd.

Jeg er virkelig taknemmelig for at have fået lov til at opleve så mange spændende steder med skolen; både Sverige, Berlin, København og ikke mindst Kinaturen var fantastiske ture med masser af oplevelser, jeg aldrig vil glemme.

Min tid på Eckersberg har givet mig mange gode minder og venskaber for livet.

Jeg har lært, at man skal respektere andre, og at man skal hjælpe og støtte hinanden, og det vil jeg tage med mig videre og altid huske på.

Nu skal jeg snart videre herfra, og selvom jeg kommer til at savne det tætte sammenhold, der er på skolen, føler jeg mig også helt klar til at komme videre og prøve noget nyt.

Efter sommerferien starter jeg i 10. klasse på Varde Efterskole, og det glæder jeg mig rigtig meget til. Jeg har både valgt musiklinjen og forfatterlinjen, og jeg håber på, at det kan være et skridt på vejen til, at jeg en dag kan få opfyldt min drøm om at blive forfatter.

Farvel til Eckersberg

af Julie Rytoft Mortensen, 2015

Det har taget mig langt tid, om at skrive mit ”farvel” fordi det egentlig først nu er gået op for mig, at det er min tur til at forlade skolen, efter 10 år med dejlige elever og kompetente lærer, som altid har stået til rådighed, i med- og modgange.

Jeg har tilbragt mere end halvdelen af mit liv på Eckersberg Friskole – så det er meget underligt – at skulle til at sige farvel til skolen og de vante rutiner i dagligdagen.

Eftersom jeg ikke har gået på andre skoler end ECK, kan jeg ikke sætte skolen i perspektiv i forhold til noget andet, men jeg er ved, at jeg er ligeså klar både fagligt og socialt, som alle andre elever der er spredt ud over Danmark.
Jeg har gjort mig mange erfaringer, som jeg kan tage med mig fremover. Jeg har lært, at tage ansvar for andre, lige meget hvem de er. Jeg har lært at rumme menneskers forskelligheder, og lært at alle skal behandles ligeværdigt. Jeg har lært at træde i karakter, og ikke være bange for at sige hvad jeg mener. Det er først i de ældre klasser, at jeg er begyndt at værdsætte skolens sociale værdier, hvor jeg før hen troede, at det var en selvfølge på alle skoler.
Eckersberg er noget for sig og man har mange muligheder for at folde sig ud. Jeg er glad for at vi har værksteder, så man har muligheden til at prøve en masse forskellige ting.
I årenes løb har jeg prøvet f.eks. kampsport, filmværksted, pop-rock bands, drama, diverse mad værksteder og meget mere.

Jeg har ikke som sådan én specifik lærer som har betydet mere end andre, men jeg synes at det fede ved lærerne her er, at de virkelig vil gøre det bedste de kan for, at den enkelte har det godt. Jeg kan huske da jeg startede i ottende klasse, hvor jeg fik 00 i matematik. Jeg havde aldrig rigtig taget det seriøst, men det blev der så lavet om på. Min lærer, Silke, og derefter Tommy hjalp mig meget, og var gode til at motivere mig. Nu ligger jeg for det meste på et 7 tal, og jeg er begyndt at kunne lide at lave matematik. Så ja, jeg synes lærerne er med til at motivere en, og man kan mærke at de virkelig vil hjælpe en, hvis man selv er villig til at gøre en indsats.

Noget andet jeg også har værdsat meget, er lejr. Jeg har haft muligheden for at være på lejr hvert år. Fede ture. Den fedeste var helt klart Kina her i niende, da det simpelthen er en kæmpe kulturoplevelse. Jeg havde min mor med, og det var faktisk rigtig fedt. Jeg håber alle elever får muligheden for at komme der til, fordi det virkelig er alle rengøringstimerne værd.

Eckersberg har givet mig venner for livet, og alt i alt har jeg haft en fantastisk skolegang.

Efter sommerferien står den for mit vedkommende på efterskole. Jeg skal på Bernstorffminde Efterskole, som ligger på Fyn. Jeg skal på fodbold linjen, og ellers skal jeg dyrke en masse gymnastik. Jeg har været derovre et par gange nu, og jeg kan nærmest ikke vente med at komme af sted. Efter efterskole, regner jeg stærkt med at jeg søger ind på Sønderborg Statsskole. Min storebror går der, og det er også det gymnasium jeg føler er mest mig, men lad os nu se til den tid.

Farvel til Eckersberg

af Laura Behnke Hansen, 2015

Så er det blevet min tur til at skulle videre.

Jeg glæder mig rigtig meget til at komme videre, men der er ingen tvivl om, at jeg kommer til at savne Eckersberg. Jeg kom til friskolen i fjerde klasse, og det har været rigtig godt for mig at flytte skole. Jeg startede på Eckersberg, fordi jeg trængte til en ny start med hensyn til skole. Jeg kom fra en folkeskole, så det var en smule svært at indstille sig på friskolelivet. Jeg tror det der har været en af de største udfordringer for mig var, at man på Eckersberg snakker om ting, der kan være lidt udfordrende i hverdagen. Her ser lærerne virkelig hvis man ikke har det godt, og så tager de hånd om det. Jeg har lært at arbejde selvstændigt, eftersom man i mellemgruppen og storgruppen havde nogle mål i bøgerne, som man skulle nå hver uge.

Jeg synes lærerne har været rigtig gode til, at hjælpe én med at udvikle sig både fagligt og mentalt. Jeg har haft rigtig mange gode lærer i årenes løb. To af de lærer jeg vil fremhæve er Tommy og Anne. Jeg havde Anne som gruppelærer da jeg startede på Eckersberg, og hun lærte mig rigtig meget. Efter jeg er blevet ældre har hun stadigvæk været min favoritlærer, og hun er altid klar til en snak. Tommy har været min gruppelærer det sidste år, og han har bare givet mig rigtig meget godt med i rygsækken. Han har lært mig, at jeg ikke skal finde mig i alting, og at jeg skal lære at give min mening til kende.

Hvis der er noget jeg kommer til at savne ved Eckersberg, så er det helt klart lejr! Det har virkelig været noget jeg altid har set frem til. Når man går på Eckersberg, får man en tur på lejr hvert år – og det er guld værd. Jeg har haft nogle rigtige fede lejrture som jeg aldrig glemmer. Men den fedeste tur var helt klart turen til Kina i marts måned. Det var en helt igennem fantastisk tur, med en masse oplevelser – en rejse jeg aldrig glemmer.

Efter sommerferien starter jeg på Balle Musik & Idrætsefterskole der ligger lidt ude for Vejle. Det glæder jeg mig rigtig meget til, og jeg tror, at det bliver godt at prøve noget nyt. På efterskolen har jeg valgt linjen Rytmisk, så jeg skal lære at danse – hvilket jeg glæder mig til. På Balle bliver der dyrket en masse gymnastik, så det skal jeg også være en del af. Jeg glæder mig rigtig meget til at komme videre, og udvikle mig endnu mere.

Efter efterskole er planen at starte på Sønderborg Statsskole, men nu må vi se…

 

Et ærligt tilbageblik

af Jens Abild, 2012

Jeg hedder Jens Abild, og er den dag idag blevet 24 år gammel. Jeg startede på friskolen da den blev grundlagt tilbage i 90’erne. Jeg startede i første klasse og allerede fra de første år udviklede jeg en tendens som gik i den forkerte retning. Jeg var ofte den som larmede eller som ikke opførte sig som man burde. Det udviklede sig til at jeg desværre i 7. klasse fik at vide at jeg ikke kunne få lov at starte på skolen i 8.klasse.

Derfor drog jeg på efterskole i Kolding og var pludselig ude af den sikre zone som Eckersberg Friskole er. Det betød at der ikke var et “sikkerhedsnet” som greb en, inden man kom på for dybt vand. Det hele endte med at jeg igen lavede ballade og blev smidt hjem en uge inden skolen var færdig. På det tidspunkt var mit liv et stort kaos og der var ikke meget der tydede på jeg skulle færdiggøre skolen.

Men så var der heldigvis nogle der gav mig en ekstra chance, og det er uden tvivl medvirkende til at jeg udviklede mig som jeg gjorde. Eckersberg gav mig lov til at komme tilbage og tage 9. klasse på friskolen. Jeg vidste nu at jeg ikke måtte ødelægge den her mulighed som jeg egentligt i bund og grund ikke fortjente. Jeg gik ud af 9. klasse med et flot gennemsnit, og et noget bedre indtryk end det folk havde af mig da jeg blev smidt ud. Og det kan jeg takke alle der havde og har noget med Eckersberg Friskole at gøre. Det er en meget speciel og unik skole, som virkelig sender folk ud i livet med en god rygsæk af erfaringer.

Siden skolen har jeg været vidt omkring, startede på handelsskolen i Sønderborg, men fik desværre aldrig gjort det færdig. Arbejdede fuldtid i nogle år på Call Center Europe i Sønderborg, men fandt ud af det ikke var mig. Ved et tilfælde prøvede jeg at arbejde med fysisk- og psykisk handicappede og fandt med det samme ud af at jeg skulle arbejde med mennesker. Har arbejdet i forskellige jobs indenfor pædagogikken de seneste tre år, og skal nu til at starte på uddannelse som pædagogisk assistent.

Eckersberg Friskole har givet mig så meget, og er sikker på den fortsat vil hjælpe en masse børn og unge den rigtige vej i livet.

 

Fra friskole til administrationsbachelor!

Af Laura Pedersen Rytke, 2012

Jeg er 26 år og er i gang med en bachelor i offentlig administration, som er en 3 ½ år lang uddannelse. Studiet kræver meget selvdisciplin, da vi har meget læsestof og kun gennemsnitlig har 12 timer i skole om ugen. Men på Eckersberg Friskole lærte jeg ”frihed under ansvar”, hvilket jeg også kan bruge på denne uddannelse. Vi lærte dengang, at vi skulle nå fra A til B, og vi måtte selv disponere vores tid, så længe vi nåede vores mål. På samme måde tænker og arbejder jeg med det stof, jeg skal nå i løbet af et semester.

Når jeg møder jævnaldrende, oplever jeg, at jeg har et andet syn på mennesker. Jeg har på friskolen lært at acceptere, at alle mennesker ikke er ens, og at vi hver især har brug for noget forskelligt, for fx at kunne deltage i undervisningen. Jeg kan mærke, at ikke alle har samme opfattelse. På friskolen havde vi føl-ordning, hvor de ældste elever hver fik en yngre elev, de skulle sørge for havde det godt og trives på skolen. Derudover hjalp de ældre børn med at være passer i SFO’en, og der var lektiehjælp med de bogligt svage elever. Lektiehjælpen var en stor personlig udfordring, fordi det handlede ikke blot om at lære den yngre elev noget bogligt, det handlede i lige så høj grad om, at acceptere at personen ikke var boglig stærk og finde en alternativ måde at lære personen noget på. For det var ofte” krudt i røven”, der var årsagen til at personen var bagud i sin målsætning.

Jeg kan huske første gang, jeg stod helt alene foran alle skolens elever og lærere, og skulle fortælle om mine skildpadder. Jeg var spændt, men da jeg gik i gang med at snakke, følte jeg mig tryg. Alle var stille og havde rettet al deres opmærksomhed mod mig. Det var en fed oplevelse. Når vi havde fællessamling, lærte vi at respektere hinanden ved at vise, at vi var interesseret i, hvad hinanden havde at sige og vise. Der blev ikke grint af nogen. Den oplevelse og den respekt har jeg taget med mig, og har tænkt meget over det, når mine medstuderende skulle lave oplæg for klassen i gymnasiet eller på mit nuværende studie.

Fremtiden: Jeg vil bruge min bachelor i offentlig administration til at få et job som fx økonomikonsulent, lønkonsulent indenfor det offentlige eller hvem ved, med en kandidat oveni kunne det være, jeg skulle satse på at blive Sønderborg Kommunes første kvindelige kommunaldirektør…

 

Musikken kom med fra Eckersberg

Af Cathrine Kudsk Knudsen, 2012

Når jeg tænker tilbage til min tid på Eckersberg Friskole, husker jeg en skole med tryghed hvor alle kendte alle – både forældre, lærerer og elever. En skole hvor man fik lov til at være den man er, og et sted hvor man kunne udvikle sig. Ikke kun bogligt men også socialt, praktisk og kreativt.

I dag er jeg 20 år og bosat I Århus, hvor jeg studerer musikvidenskab med henblik på at blive gymnasielærer.
Jeg fik min 9. klasses eksamen i 2007, hvorefter jeg tog direkte på gymnasiet. 3 kanon gode, festfyldte og lærerige år på Alssund gymnasiet.

Herefter trængte jeg til en lille pause fra skolelivet, så jeg tog mig et sabbatår, hvor jeg havde fuldtidsarbejde på Kløverskolen og supplerede op med vagter på Q8 I Ullerup og på Ballebro Færgekro.

Formålet med sabbatåret var en rejse til udlandet og senere hjælp til SU’en. Turen gik 2 måneder til Sydamerika, hvor jeg rejste i Peru, Bolivia og i Ecuador på Galapagosøerne.

I dag bor jeg som sagt I Århus, hvor jeg studerer musikvidenskab. Her tror jeg helt sikkert Eckersberg Friskole har haft en rolle i mit valg af uddannelse. Jeg har spillet klaver siden jeg var 7 år, og har fået lov til at udfolde mig op til flere gange om ugen i skolen, ved for eksempel morgensamling, fællessamling og de mange forskellige værksteder. Det har dog også kostet mange øvetimer uden for skolen, men jeg tror helt sikkert også at friskolen har været med til at give mig indblik i musikken og udviklet min glæde dertil.

En anden ting jeg også får glæde af som jeg har lært på friskolen er, at turde at stå frem og stå ved den man er. Det er vi blevet smidt ud i lige siden børnehaveklassen, ved at komme op til diverse fællessamlinger for at læse et lille stykke højt, lave en leg eller lignende. Det er noget man kan få glæde af igennem hele livet.

En ting jeg måske har manglet i gennem min folkeskoletid, tro det eller lad vær’ – lektier! Der er et stort spring fra folkeskolen til gymnasiet, når man ikke har været vant til at lave lektier. Jeg ved at der er blevet lavet om på dette, og det er kun positivt – selvom de nuværende elever helt sikkert ikke er enige med mig i det.

Noget andet jeg til gengæld håber skolen vil fastholde i mange år endnu – kinaturen! Kinaturen var en af de største og bedste oplevelser på skolen, som sidder godt fast i erindringerne. En tur fuld af sammenhold, kulturelle oplevelser osv. Turen gav så meget og satte et godt punktum for ens tid på skolen.

I dag praler jeg også meget af skolen, når jeg snakker med folk om “gamle dage”. Her bliver kinaturen og måden hvorpå vi har optjent penge til turen, med rengøring og lektiehjælp, nævnt hver gang.

Alt i alt har jeg haft 10 gode år, som lever stærkt op til skolens målsætninger!

 

Tålmodighed, fokus og omsorg er taget med i det daglige arbejde

Af Claus Agerley, 2012

Hej, mit navn er Claus Agerley, jeg er 28 år, og bosat i Århus. Jeg fik min 9. klasses eksamen fra Eckersberg Friskole i 2000. Efter 9. klasse tog jeg direkte på gymnasiet i Sønderborg, hvor jeg blev sproglig student i 2003. Derefter tog jeg 12 måneder i Den Kongelige Livgarde, for at aftjene min værnepligt. Derudover har jeg arbejdet, rejst rundt for at opleve verden, og for at finde ud af hvad jeg ville med mit liv. Sidenhen er jeg så endt i Århus, hvor jeg har læst kommunikation og tysk på handelshøjskolen, som jeg har en bachelor i.

Til dagligt er jeg ansat hos Frode Laursen Transport, hvor jeg arbejder jeg med at forbedre og optimere kommunikationen med store kunder og samarbejdspartnere. Et job der kræver fokus, tålmodighed og omsorg. Alle tre værdier, er noget jeg har tilegnet mig fra friskolen.

Omsorg har der altid været lagt meget vægt på i min tid som friskoleelev. Omsorg og respekt for hinanden, samt de ting vi havde til rådighed i form at bøger, borde og stole, var også noget vi lærte at sætte pris på.
Eks.: Lektiehjælp som 9. klasses elev med de yngre elever, der havde det svært med koncentrationen og skolebøgerne. De fik hjælp og motivation af ældre elever til at lære, og til at få lysten til at lære mere.

Bagagen jeg har taget med, er selvtillid og troen på at ting kan lade sig gøre, hvis man vel at mærke selv gør en indsats for det.
Eks.: Da jeg startede som elev på friskolen i 4. klasse, var jeg ikke helt tabt i matematik, men næsten… Med hjælp fra læreren og mine medelever, opnåede jeg et hæderlig 9 tal til min eksamen efter 9, klasse.

Det at være med til at give lektiehjælp, var vel min måde at betale min egen hjælp tilbage på. At gøre noget for andre, hvor andre havde gjort noget for mig.

Min tid som elev på Eckersberg Friskole har givet mig meget fornuftig bagage med i rygsækken, hvilket også har været til stor hjælp for mig sidenhen. Jeg har lært at frihed under ansvar er godt, hvis man ikke misbruger det.
Eks.: Vi havde grundfag hver dag fra kl. 10:00 til kl. 11:30. Hvis vi nåede det vi skulle, og ellers havde lagt en hæderlig indsats for dagen, var der kortspil eller fodbold med lærerne i frikvarteret. Men kun, hvis alle havde ydet 100 procent. Man skulle yde for at kunne nyde.

Endnu en ting jeg har draget stor fordel af, er den frihed og anderledes undervisning, med plads til den alsidighed man ikke kunne få andre steder.
Eks.: Jeg har af valgfag/værkstedstimer haft: smedeværksted, tømmerflådebygning med efterfølgende overnatningstur og afprøvelse af flådens flydeevne. Derudover har jeg haft cykelværksted, totalrenovation af cykler, og til sidst har jeg også haft bueskydning, og konstruering af pile til buen.

Derudover har der på friskolen altid været en fantastisk evne til at hive spændende folk ind udefra, der var villige til at give os unge elever noget lærdom og erfaring. Bl.a. havde vi Ejvind, en glad herre midt i tresserne. Han kom hver fredag eftermiddag og spillede skak med os i to timer. Et par gange årligt tog han os med til skakturneringer, hvoraf den ene af skolens pokaler stammer fra. Vi blev jyske mestre i b-rækken i holdskak.

Sammenhold var også for os alle en dyd, ellers blev det det i hvert fald med tiden. Vi holdt sammen, og ingen var alene. Der var altid hjælp, og sammenholdet gjorde os stærke hver især, men også sammen som et hold. Et sammenhold vi stadigt holder ved i dag, 12 år efter som var det dengang.

Hvad kan jeg bruge det til idag

Når jeg tænker tilbage på min tid som elev, og på hvor jeg er i dag, kan jeg sagtens se en parallel linje i de ting jeg lærte dengang, og som jeg drager fordel af i dag. Jeg har ganske enkelt en anden, mere fri og åben tilgang til tingene i forhold til mine kollegaer.

Tålmodighed, fokus og omsorg. Det er 3 kompetencer og evner jeg tillærte i mine år på friskolen, og som jeg drager nytte af i dag også. Ellers ville jeg ikke kunne holde med Brøndby IF i fodbold, eller arbejde i en branche, hvor ærlighed til tider ikke er den største selvfølge.

Dette er bare nogle af de værdier jeg holdt meget af, og inderligt håber at skolen vil bibeholde. Skulle jeg med tiden vælge skole til mine børn, ville ovenstående værdier uden tvivl have kæmpe indflydelse på valg af skole, måske endda være afgørende.

Dog vil jeg til slut sige, at det er helt kanon at give plads til at være anderledes, og til dem der er anderledes. Men det skal være afbalanceret med resten, således at alle får noget ud af det. En friskole må ikke ende som en social aflastning for de øvrige skoler, men der skal stadig være plads til at man kan udfordre nye ideer og have en anderledes skole.