Fælleslejr 2013 var på spejderpladsen Troldhøj – som det har været de sidste mange år…

Den blev afviklet i uge 35, mandag d. 26. august – fredag d. 30 august. Dvs. et par uger efter skolestart!
Det er hvert andet år vi samler hele børneuniverset, for at blive rystet sammen og lære hinanden at kende på en anden måde. Det giver os noget at være fælles om. Det hjælper samværet resten af skoleåret og gør mange ting nemmere. Bl.a. bliver “nye” langt hurtigere en del af det samme fællesskab og der er jo hvert år rigtig mange der skal være del af et nyt fællesskab, f.eks. når man rykker op i nye grupper eller hvis man er helt ny i vores børneunivers!

Der er lidt video fra lejren 2013 og billeder i galleriet

Næste gang bliver i 2015…

Nedenfor kan du se introduktionen fra 2013, som giver et godt indblik i hvad hele turen går ud på:

– – – – – – – – – – – – – –

Kære alle sammen

Endnu engang venter den store og mørke skov spændt på os.

For syvende gang slår vi primitiv lejr på spejderpladsen ”Troldhøj” midt i Nørreskoven på Als.

Pladsen er grøn, omkranset af skov og inddelt af levende hegn. Troldhøj har desuden strand, gode toiletter og mulighed for bad.

Hver dag vil børnene blive bespist med så sund mad, som den kan fremstilles under åben himmel. De vil blive udsat for en afpasset mængde motion både om morgenen, og på nogle af værkstederne.

Ugen bruges til at styrke de værdier og holdninger, som er hele friskolens grundlag og på den måde får vi startet skoleårete 13/14 godt. Det, er den dybere mening med fælleslejren.

Vi skal som sædvanligt bo i telt og bivuak. Lillegruppen skal bo i vores 6-personers telte.

Mellemgruppen skal bo fire mand i 5-personers iglooer.

Storgruppen og ældstegruppen skal i år bo i 15-personers tipier. I kan finde kort over vejen til Troldhøj på hjemmesiden: www.troldhoj.dk.

Forældrehjælp:

I år har vi meget brug for ekstra forældrehjælp. Vi får brug for hjælp til kørsel tur/retur, hjælp i den daglige husholdning, hjælp på værkstederne og i mange andre situationer.

Hjælp på lejren er vigtig. Vi vil gerne give alle børn en så god og fantastisk lejroplevelse som muligt. Det kræver mange hænder til meget forskelligt arbejde:

Der skal laves bål, smøres rugbrødsmad, laves aftensmad, hjælpes på værksteder og meget mere. At være med er alle tiders mulighed for at komme tæt på skolens børn og voksne.

Tager du med garanterer vi en oplevelse du bliver glad for.

Al kørsel organiseres på de enkelte lag via sedler og forældremøderne.

OBS Kun forældre som er tilmeldt som hjælpere, kan overnatte på pladsen. De skal huske, at de er en del af lejren, og dermed også voksenansvarlige når de er til stede.

 

KØRSEL, ud og hjem igen:

Mellem- og storgruppen skal cykle til Troldhøj. Derfor er det en god ide at få bragt cykler, og cykelhjelme, i tiptop stand inden turen.

Den nærmere information om cykeltur/kørsel får I på forældremøderne før lejren.

Fredag skal vi hjem. Derfor må forældre gerne tage cykler med hjem onsdag aften efter besøgsdagen. Hjemtransport af børn og bagage aftales på forældremødet før lejren.

Børnene skal hentes på pladsen mellem kl. 10 og 11, hvorefter de har fri eller kan gå i SFO. Vi anbefaler at de har fri og kommer hjem da de er meget trætte!

Tilmelding til kørsel og afgang med børn fra friskolen mandag morgen fra kl. 8:00 skal koordineres med gruppelærerne, både for bagage og børns vedkommende.

 

Fortrop søndag d. 25. august:

Allerede søndag vil en lille fortrop, nemlig ældstegruppen, tage ud i skoven og gøre lejren klar.

Skulle du have lyst til at tage med i skoven et par timer søndag eftermiddag for at gøre lejren klar vil vi være glad for al effektiv arbejdskraft. Folk fra alle lag er velkomne, men vi forventer egentlig at ældstegruppeforældre deltager. Arbejdsdagen slutter senest kl. 17.00 for alle forældres vedkommende. Resten af dagen skal ældstegruppen hygge, alene.

 

FORÆLDREAFTEN/BESØGSAFTEN, onsdag d. 28 august, kl. 17:00 – 20:00

Besøgsdagen er den dag man besøger sit barn.

Vi glæder os til at se jer til fællesspisning i det fri onsdag .

I medbringer en picnickurv med mad og drikkelse til hele familien, også dem som er på lejr, og vi sørger for det gode vejr og en fællesaktivitet.

Det er vigtigt at børnene ikke er i tvivl om at de får besøg. Alle børn skal have besøg!
Er man selv forhindret, sørger man for at barnet får besøg af familie eller en anden nær voksen.

På besøgsdagen er det vigtigt at børnene ikke er i tvivl om, hvem det er der bestemmer og har ansvar.
Det gør mor og far, når de er på besøg! Det er også mor, far og familien man, spiser sammen med.

Husk, besøgsdagen slutter kl. 20:00. Præcis.

Det er vigtigt for børnene og for roen i lejren, at alle får sagt farvel senest på dette tidspunkt.
Lige så vigtigt er det, at forældre, af godhed, ikke giver deres børn slik, chokolade, chips eller sodavand til efter besøgsdagen.

På besøgsdagen sker der noget nyt i år. Børnehaven slutter sig til os og skal bo i hytten. Det glæder vi os til.

 

Værkstedsaktiviteter tirsdag-onsdag-torsdag

Mandag formiddag bruger en del mellem- og storgruppere på at cykle til Troldhøj. Lillegruppen finder sig tilrette, lærer området at kende og leger.

Efter middag står ældstegruppe-eleverne for et holdstjerneløb med indlagte opgaver og udfordringer.

Værkstederne arbejder tirsdag til torsdag i tidsrummet ca. 10:00 – 14:00 med en flydende spisepause lagt ind.

Gruppelærerne vil hver morgen kl. 9:00 mødes med sin gruppe og fordele børnene på de værksteder, som tilbydes.

I praksis kommer alle børn til at nyde godt af et eller flere værksteder hver dag. Når værkstedsfordelingen er lavet, har vi dagligt morgenmotion frem til kl. 10:00. Morgengymnastikken er hver dag noget nyt og friskt med forskellige instruktører fra ældstegruppelaget.

Også på værkstederne kan vi bruge en ekstra hånd. Har du lyst og kan du hjælpe til en eller flere dage på et værksted skal du skrive hvilket værksted du gerne vil hjælpe på og hvilken dag/dage du kan hjælpe.

 

Følgende værksteder har været udbudt gennem årene:

  • Vand- og strandaktiviteter, idrætsværksted (løb i skoven, forhindringsbane, OL..)
  • Gummiting, jongleringsbolde, smykkeværksted, knytte bånd osv.
  • Lær at finde vej i skoven – O-løb, smedning(alt efter vejret), krible-krable/dyr i skovbunden
  • På opdagelse i naturen, raftehuler i skoven, Vand og tømmerflådebygning, smykker,
  • Træfældning, brændeværksted, atletik, fletning, ler, raku, soldaterhåndværk, læder, raftebyggeri, kigge på kryb og kravl, bueskydning, gå tur i skoven osv.

 

Vejret – evt. aflysning af fælleslejren.

I 2009, oplevede vi for første gang nogensinde at måtte delvis aflyse lejren.

Det var en svær beslutning, men den var rigtig. Vi fik meget vand og natten til torsdag lagde lillegruppnes telte sig ned i stormen. Godt der ikke var børn i dem!

I 2011 startede vi i mudder til knæene, men fik leveret bigballer og overlevede i mudder og halm.

Derfor ser vi os desværre nødsaget til at lægge en aflysningsmulighed ind i vores lejrplan. Får vi flere dages dagsregn, meget voldsom regn, meget dårligt vejr eller andet ubehageligt med gennemblødte børn, telte og oppakning til følge, så stopper vi lejren og tager hjem.

Sørg for at gruppelæreren har jeres fastnet- og mobilnummer således vi kan få fat i jer, hvis vi tager hjem.

Er I ikke hjemme i kortere eller længere perioder af uge 35, så sørg for at få lavet en familie-/venne backupplan, så børnene ved hvem de skal hjem til. I tilfælde af aflysning fortsætter vi ikke lejren på skolen.

Børnene kommer hjem, og næste dag laver vi så almindelig skole, som det nu lader sig gøre.

 

Skovflåter

Vi er opmærksomme på flåter og vil i grupperne indarbejde en daglig rutine, der sikrer at alle børn bliver tjekket for flåter dagligt.

Efter lejren vil I få besked hvis vi har fjernet flåter fra dit barn i løbet af ugen og i givet fald, hvor de har siddet på kroppen.

Det er desuden vigtigt, at I selv på besøgsdagen undersøger jeres barn grundigt, på den måde minimerer vi chancen for at en flåt får held til at gemme sig.

Når I har fået jeres barn hjem fra fredag middag/eftermiddag, er det en god ide selv at lave endnu et grundigt flåt-tjek.

 

Badning

Husk badetøj. Vi bader så tit vi kan, og med de børn, der har lyst.

Vi har aldrig mere end 10 børn ad gangen på et badehold, og vi har altid voksne både på stranden og i vandet.

Ingen børn tvinges til badning eller brusebad. Det er en børnerettighed at kunne være på lejr en hel uge uden bad, hvis det er det man har lyst til, Men ->

 

Hygiejne:

Tandbørstning, daglig hygiejne osv. sørger vi selvfølgelig for, og hos lillegruppen kobler vi stor- og ældstegruppeelever på som personlige hjælpere.

Kommer børnene hjem uden at have skiftet tøj: Smil til dem og læg tøjet på plads i deres skab igen.

 

Pakkeliste

HUSK

  • Stivkrampeinsprøjtning, hvis du ikke har fået den indenfor de sidste 10 år
  • Varmt og praktisk tøj til al slags vejr. Husk en vinterjakke/fleece til tidlig morgen og sen aften.
  • Solidt fodtøj og gummistøvler.
  • Regntøj.
  • Badetøj.
  • Håndklæder, 2 stk.
  • Sovepose og liggeunderlag. OBS. (Ingen luftmadrasser/skummadrasser de fylder for meget i teltene. Luftmadrasser er desuden kolde da de suger kropsvarmen ned i hulrummet og barnet vil fryse,)
  • Lommelygte med batterier.
  • Tandbørste, læsestof, dagbog og penalhus.
  • Dyb + flad tallerken, bestik, kop og drikkedunk. Det hele helst i plastik med navn på.
  • Dolk eller lommekniv, hvis I synes det er en god ide. Kniven afleveres til gruppelæreren.
  • Madpakke til mandag middag, i en plasticpose eller alufolie og ikke for stor.
  • Drikkedunk til cykelturen og til hverdagen i lejren.
  • Cykelhjelm og cykel i tip-top Tour de France stand, gælder kun cyklende mellem- og storgruppeelever!

 

GLEM (og vi mener det!)

  • Mobiltelefoner
  • MP3 afspillere, Ipods eller andre musikdimser
  • Gameboy/spillemaskiner
  • Slik, chips osv.
  • Drikkelse, som er andet end vand. (cykelhold laver særaftaler med deres gruppelærere)

Aflever slip vedrørende specielle hensyn så som; allergier, medicinering, hjemve, vådliggere eller andet som det er vigtigt for os at vide.  Den skal afleveret senest onsdag d. 21. august.

Kræver hensynet en grundig forklaring skal du også ringe til din gruppelærer.

 

Ser frem til en fantastisk lejr!