Om skolen og undervisning

Ældstegruppen 8. til 9. klasse

Frie pladser

Lillegruppen 0. til 2. klasse

Om SFO’en

Skolepenge

Mellemgruppen 3. til 5. klasse

Bus

Skolens ABC

Storgruppen 6. til 7. klasse

Lejr og studieture

Om skolen og undervisning 

 

Friskolen er en almindelig fri grundskole der går fra 0.-9. klasse med eksamen. Vi står på mål med Folkeskolens afgangsprøve, hvor vores elever ofte kommer ud af skolen med nogle af de bedste karakterer i Sønderborg Kommune. Vi vægter en skole med høj grad af tryghed og trivsel blandt eleverne, og en ligelig fordeling af boglige og praktisk-musiske fag.

Vores skoledag starter hver morgen kl. 7.55 med morgensamling for hele skolen. Her synger vi nogle sange, giver fællesbeskeder og synger fødselsdagssang for dagens fødselarer med vores egen fødselsdagssang. Skoledagen slutter mandag til torsdag kl. 13.50 og om fredagen kl. 12.15. De ældste elever har en enkelt dag om ugen der slutter kl. 15.15. Efter skoletid hjælper alle elever fra 3. klasse med at gøre rent to gange om ugen, hvor tiden er tilrettelagt, så de eventuelt kan nå en bus hjem. Vi vægter, at vores elever lærer at tage ansvar, og at de i fællesskab, med os og forældrene, er med til at bevare vores skole pæn.

Gratis bus

Vi har vores eget gratis bustilbud der afhenter elever fra Gråsten, Egernsund, Broager, Ragebøl/Dybbøl, Sønderborg, Vester Sottrup, Avnbøl og Ullerup hver morgen. Se punktet Bus.

 

Drama

Alle er gode til noget. I vores årlige dramastykker ser vi ofte elever der stråler og er stolte af egne præstationer, som skuespiller, musiker, sanger eller bag scenen. I skolen værdsætter vi at eleverne har mulighed for at deltage i et dramastykke hvert år. Eleverne har i dramaforestillingen mulighed for at overskride egne grænser, og få lov til at vise andre talenter end de har mulighed for i undervisningen. Dette styrker selvtilliden og selvværdet – og så er det bare fedt at skabe en forestilling i fællesskab.

Fra 6. klasse og op, opføres hvert efterår et stykke, som der arbejdes intenst med i nogle uger. Derefter er der forestillinger for dagplejerne, børnehaven, skolen, forældre og andre interesserede. I dette stykke går drama, kulisser og musik op i en højere enhed.

Lillegruppeeleverne øver sig ligeledes på drama i løbet af året, og opfører et mindre stykke der vises for forældrene.

Musikskole

Se video her

Vi har på skolen et musikskoletilbud, hvor man kan tilkøbe individuel musikundervisning på et instrument eller i sang, på lige fod med et kommunalt musikskoletilbud. Undervisningen foregår i undervisningstiden og betyder, at vi altid har dygtige elever der kan spille eller synge i dagligdagen eller til vores arrangementer.

Familiedag

Familiedag er en social dag for hele skolen, hvor eleverne inddeles i familiegrupper på tværs af alle årgange. Til hver familiegruppe er der tilknyttet én lærer. Formålet med dagen er, at vi dyrker fællesskaber på tværs af alder og køn, så vi i dagligdagen kender hinanden, hvilket skaber yderligere tryghed, genkendelighed og glæde.

Familiedagen foregår nogle fredage i løbet af året, hvor familien laver aktiviteter sammen, spiser sammen mm.

Dagene kan eksempelvis indeholde: ture ud i naturen eller byen, en sports-aktivitet, en kreativ dag, temaer om f.eks. middelalder, de 17 verdensmål og meget andet. Det er kun fantasien, som sætter grænser for, hvad dagene kan indeholde.

Samlinger

Hver dag starter med morgensamling i gymnastiksalen, hvor hele skolen deltager. Det er eleverne der står for samlingen, præsenterer sangene og tager imod beskeder. Lærerne sidder blandt eleverne og er en naturlig del af samlingen. I løbet af ugen er det vores dygtige musiklærer, der spiller til sangene, mens det om fredagen er elever, der spiller guitar og synger for.

Nogle fredage afsluttes med fællessamling, hvor eleverne har mulighed for, at præsentere noget af deres arbejde fra timerne for de øvrige elever. Andre fredage har vi fælleslæsning, hvor store og små læser for hinanden eller der spilles brætspil i klasserne eller laves fælles aktiviteter udendørs.

Fælles for samlingerne er at det er elevernes tid, hvor de står for gennemførslen guidet af lærerne. Dette giver ejerskab og sammenhold på tværs af alder.

Skolens psykoterapeut og mindfulnesslærer

Ud over de generelle tiltag, som vi praktiserer for at sikre elevernes sociale trivsel, har vi også en uddannet familie- og psykoterapeut ansat på skolen. Hun tilbyder personlige samtaler til elever i skolen, som i en periode kan have det svært. Her kan der være tale om kortere eller længere terapiforløb.

Sideløbende har vi en lærer der er uddannet, som Mindfulnesslærer, på Dansk Center for Mindfulness Aarhus Universitet og MISP i England. Mindfulnessundervisningen foregår periodevis, som holdundervisning i kurser á 8 – 10 lektioner. Læse mere om tilbuddene her

Vi har, som univers, ligeledes et godt samarbejde med kommunens Pædagogisk Psykologiske Rådgivning (PPR), hvor man kan få hjælp til faglige, personlige eller familie rettede problematikker.

Arrangementer

I løbet af året laver vi flere arrangementer for elever og/eller forældre. En gang i kvartalet holder vi Åbent Hus for elever og forældre, hvor eleverne viser forældrene, hvad de arbejder med i hverdagen. Derudover er der andre arrangementer, som er fælles for hele skolen; Blans Børne Festival, 24 timers løb (hvert andet år), triatlon, julegåtur, dramaforestillinger, arbejdslørdage, generalforsamling, informationsaftner på de enkelte lag, sommerfest, dimissionsfest, sidste skoledag med flere. Derudover afholder de enkelte lag arrangementer, der passer til deres elever og forældre.

Undervisning

Hos os går eleverne i aldersintegrerede grupper, hvor de ældre elever er kulturbærere overfor de yngre elever. Hver gruppe har deres egen gruppelærer, som kender børnene rigtig godt og har kontakten til forældrene. I grupperne har eleverne grundfag, som er en blanding af dansk og matematik, hvor eleverne, alt efter alder, arbejder differentieret og individuelt i eget tempo. I løbet af en skoledag har eleverne ligeledes traditionelt boglige timer, med deres egen årgang samt på tværs af andre årgange i de praktisk-musiske fag. Vi har tidlig sprogstart med både engelsk og tysk fra 0. klasse. Praktisk-musiske fag er placeret, som blokke, primært over middag.

Se skoleskemaerne for de enkelte lag HER

 

De traditionelt boglige fag

De teoretiske fag tager alle udgangspunkt i Fælles Mål, hvor vi krydrer undervisningen med vores unikke mulighed for at arbejde på tværs af alder og i små gruppestørrelser. Dette giver en god mulighed for at kende den enkelte elevs styrker, og heraf hjælpe og udfordre på rette niveau.

Der kan arbejdes forskelligt i forhold til alder gennem tilpassede materialer og målsætninger.

Vi læner os op ad Fælles Mål for grundskolen: https://emu.dk/grundskole

Se årsplanerne for de enkelte fag herunder. Årsplanerne er vejledende og der kan ske ændringer i løbet af året.

Årsplaner for fagene

 

Alle årsplanerne er vejledende, og der kan ske ændringer i løbet af skoleåret. Tryk på det enkelte fag.

 

Lillegruppen

Grundfag dansk 0.-2. klasse

Grundfag matematik 0.-2. klasse

Idræt 0. klasse

Idræt 1. klasse

Idræt 2. klasse

Kulturfag 0. klasse

Kulturfag 1. klasse

Kulturfag 2. klasse

Musik 0. klasse

Engelsk 0.klasse

Tysk 0. klasse

Tysk 1. klasse

Tysk 2. klasse

Læsehold 0. klasse

Læsehold 1. klasse

Læsehold 2. klasse

Musik 1.-2. klasse

Engelsk 0. klasse

Engelsk 1. klasse

Engelsk 2. klasse

Naturfag  0.-2. klasse

Kreativ matematik 0. klasse

Kreativ matematik 1. klasse

Kreativ matematik 2. klasse

 

Mellemgruppen

Billedkunst 3. klasse

Matematik 3. klasse

Engelsk 3. klasse

Idræt 3. klasse

Tysk 3. klasse

Naturfag 3.-5. klasse

Musik 3.-5. klasse

Tysk 4. klasse

Idræt 4. klasse

Dansk 4. klasse

Matematik 4. klasse

Billedkunst 4. klasse

Engelsk 4. klasse

Idræt 5. klasse

Matematik 5. klasse

Tysk 5. klasse

Læsehold 5. klasse

Engelsk 5. klasse

Billedkunst 5. klasse

IT matematik

 

Storgruppen

Matematik 6. -7. klasse

Dansk 6. klasse

Dansk 7. klasse

Billedkunst 6. klasse

Engelsk 6. klasse

Naturfag 6. klasse

Engelsk 7. klasse

Tysk 6. klasse

Tysk 7. klasse

Bio Geo 7. klasse

Fys/Kemi 7. klasse

Idræt 7. klasse

Historie 6. klasse

Historie 7. klasse

Valgfag Madkundskab 7. klasse

Valgfag Billedkunst 7. klasse

Matematik IT

 

Ældstegruppen

Historie 8. klasse

Billedkunst 8. klasse

Tysk 8. klasse

Engelsk 8. klasse

Matematik 8. klasse

Valgfag Madkundskab 8. klasse

Valgfag Billedkunst 8. klasse

Idræt 8.-9. klasse

Fysik/kemi 8.-9. klasse

Geo 8.-9. klasse

Biologi 8.-9. klasse

Dansk 8.-9. klasse

Engelsk 9. klasse

Tysk 9. klasse

Matematik 9. klasse

Historie 9. klasse

Samfundsfag 9. klasse

 

Praktisk – musiske fag (PM-fag)

Vi vægter, at eleverne har mulighed for at lære på andre måder end traditionelt bogligt og på tværs af alder og grupper. De praktisk-musiske fag ligger primært over middag, og er på tværs af børnehave og lillegruppen, på tværs af lille- og mellemgruppen, på tværs af mellem- og storguppen eller på tværs af stor- og ældstegruppen. De fag der er beskrevet i PM-blokkene, skal alle elever stifte bekendtskab med i løbet af året. Derfor er alle fag ikke aktuelle i hver undervisningstime.

 

 

PM-fag: 1. kvartal

Denne side er et dynamisk redskab og udfyldes i løbet af året.

 

1. KVARTAL

Mandag 

0.-2. klasse: IDRÆT – BYGGE (Cindy, Anja) 

IDRÆT 

Overskrift:  Perleplade og perlefigurer 

Lærer: Anja 

Elevgruppe:0-2. klasse 

Beskrivelse: Træne finmotorikken og bruge vores kreative tanker. Vi skal bygge forskellige  figurer fx. Huse, biler mm.  som vi til slut limer sammen. Kun fantasien sætter grænser. 

Mål: Træne finmotorikken og udvikle egen fantasi. Der vil være samarbejde på tværs af forskellige årgange.   

BYGGE 

Overskrift: Idræt 

Lærer: Cindy 

Elevgruppe: 0.-2. klasse 

Beskrivelse: Til dette PM-fag skal vi lege, lære og have det sjovt. Vi skal prøve kræfter med forskellige boldspil, tik-lege, gemme, motorik, koordination osv. 

Mål:  

Bevægelsesglæde. 

Koordinationstræning. 

Øve at samarbejde. 

Øve at tage imod fælles beskeder. 

Fokus på fællesskab og relationer. 

  

3.-5. klasse: IDRÆT (KASPER, TOMMY) 

IDRÆT 

Overskrift:  OL og Atletikmærke 

Lærer: Kasper Tommy 

Elevgruppe: 3-5 

Beskrivelse:
På OL og Atletikværksted skal du løbe, springe, kaste og støde. 

I løbene skal vi omkring sprint, mellemdistance og langt løb.
Vi skal kaste med bold, spyd og måske discus. Kugler, ja dem skal vi støde med.
I spring skal du lære højdespring, længdespring og tre-spring. 

Ud over de rigtige atletikdiscipliner kommer vi også til at lave lege der er bygget op omkring løb – spring og kast. Vi skal nemlig også lave nogle anderledes og udfordrende måder at gøre tingene på undervejs 

Slutteligt skal dine bedste præstationer i alle discipliner noteres fordi målet med det hele er at lave det bedst mulige atletikmærke. 

Mål:
At have det sjovt med løbe-, springe- og kasteaktiviteter.
At lære de korrekte tekniker til de enkelte discipliner.
At opleve at du bliver dygtigere i løbet af værkstedet.
At træne, styrke, udholdenhed, koordination og smidighed.  

At se hvor dygtig du er blevet til hver enkelt disciplin.

Husk at du skal have tøj på du kan bevæge dig frit i.
 

  

Tirsdag 

0.-2. klasse: BILLEDKUNST – IT/TEKNIK – HANDARBEJDE/HÅNDVÆRK (Cindy, Anna, Tobias) 

BILLEDKUNST 

Overskrift:  HÅNDVÆRK: Fedtsten 

Lærer: Anna 

Elevgruppe: 0-2 

Beskrivelse: Fedtsten er en ren natursten der primært består af talk og de findes i mange forskellige farver. Selvom fedtsten faktisk er en sten, så er den så blød at den let kan bearbejdes med værktøj som fil, sandpapir, kniv og sav. Tidligere lavede nogle kulturer både gryder og små figurer som lykkeamuletter eller det modsatte.  

Man kan skære stenen til et lille dyr, et vedhæng til en halskæde eller bare fokusere på at lave den fineste ”bløde” sten til at have i lommen.  

Når man har opnået den ønskede form på fedtstenen skal den poleres og pudses til dens naturlige farve træder smukt frem. Det svære ved at arbejde med fedtsten er at man i modsætning til at f.eks. arbejde med ler, skal fjerne noget for at få figuren frem. Der kan ikke klaskes et hjørne på som man kan med ler, så en del af øvelsen handler om at arbejde sikkert og give sig tid og at acceptere de fejl der kommer undervejs og måske omstrukturere sin figur efterhånden som arbejdet skrider frem. 

Mål: 

  •  Arbejde med fedtsten, herunder bruge værktøjer til bearbejdning af materialet 
  • Se mulighederne i hvad der gemmer sig i en sten 
  • Fordybe sig i sit arbejde 
  • Få materialeforståelse i arbejdet med fedtsten, herunder materialets blødhed og skrøbelighed. 
  • Styrke arbejdet med finmotorik 

 

IT/TEKNIK 

Overskrift: Ozobotter   

Lærer: Tobias 

Elevgruppe: 0. – 2. 

Beskrivelse: Ozobotter er små sjove robotter, som kan programmeres på forskellige måder. De er nemme at komme i gang med, da man helt selv bestemmer hvor svært det skal være. Vi kommer til at tegne baner og farvekoder med tusch, som Ozobotterne kan køre på. Robotterne er udstyret med forskellige sensorer, lys og lyde som åbner op for en masse kreative muligheder. Banerne gives et tema og vi dekorerer dem med tegninger. 

Mål: 

  • At arbejde med programmering på et lavpraktisk niveau 
  • At arbejde iterativt (det er OK, når det ikke lykkedes første gang) 
  • At løse små logiske opgaver 
  • At opnå en basal fornemmelse af hvordan Ozobotterne virker 

  

BILLEDKUNST 

Overskrift: Kreativ værksted 

Lærer: Cindy 

Elevgruppe: 0.-2. klasse 

Beskrivelse: I dette PM-fag skal vi være kreative, bruge vores fantasi og skabe billeder af forskellige materialer. Vi skal lave alt fra kollager, pustebilleder, Minecraft selfies osv. 

Mål:  

Øve turtagning. 

Styrke fantasien. 

Skabe et kreativt produkt.  

Skifte bekendskab med forskellige materialer. 

Lære forskellige tegneteknikker. 

Øve finmotorik. 

 

 3.-6. klasse: BILLEDKUNST – MUSIK – IDRÆT (Kim, Tommy, Britta)

Natur og teknologi 

Overskrift:   

Lærer: Kim 

Elevgruppe: 

Beskrivelse: 

Mål: 

 

MUSIK 

Overskrift: Band  

Lærer: Britta 

Elevgruppe: 12 

Beskrivelse: Idéen med dette værksted er at vi finder et eller to numre som vi rigtig godt kan lide. Vi vil finde ud af hvilke instrumenter der spilles på–hvilken stil/genren er. Vi beslutter herefter hvordan vores version skal være- hvilke instrumenter og hvilken form. 

Mål: I fællesskab får et nummer til at fungere med den besætning vi er – lytter til hinanden.  

 

IDRÆT 

Overskrift:  Street Sport 

Lærer: Tommy 

Beskrivelse: Streetsports –Hockey og Basket 

Alle ved, at udendørs aktiviteter er den fedeste måde at være aktiv på i foråret/sommeren. Vi skal spille på den store og lille multibane for der er der mål og underlag skabt til streetsport. Vi vil hver gang varme op med og uden bold. Det vil også blive gjort med bolde, og i boldlege, som ikke kun er ren boldspil, men god boldtilvænning.  

 

Målet er at vi skal træne følgende:   

Afleveringer  

Driblinger  

Standsninger  

Skud  

1 mod 1 spil  

Forsvarsteknik og taktik  

Angrebsteknik og taktik  

Zonespil – forsvar og angreb  

  

Ikke mindst skal vi spille en masse kamp. I kommer til at spille med forskellige regelsæt, som passer til forskellige spil.  

 

Du skal klæde om hver gang og det er smart at hove noget, fodtøj som det er godt at spille på asfalt i: Man kan risikere at snuble på asfalten, og det er tøj ikke specielt glad for.

Onsdag 

0.-2. klasse: FRI FANTASI (Cindy, Anja, Tobias) 

FRI FANTASI 

Overskrift:  Mal i og med naturens farver 

Lærer: Anja 

Elevgruppe: 0-2. klasse 

Beskrivelse: Som udgangspunkt skal vi bruge ting fra naturen, til at male, skitserer, tegne forskellige motiver og billeder. 

Mål: udforske og lære af naturens finurlige farver og forskellige materialer. Udvikle egen fantasi og kreativitet. Anvende forskellige “lærreder” fx. Papir,træ, fliser mm. 

FRI FANTASI 

Overskrift: Boldspil og lege  

Lærer: Tobias 

Elevgruppe: 0. – 2. klasse 

Beskrivelse: Vi tager ud at øve os på de gængse boldspil. Rundbold er godt at starte op på. Vi skal arbejde med motoriske færdigheder og det at være sammen på et hold.  

Mål: 

  • At styrke generelle motoriske færdigheder 
  • At styrke hånd-øje koordination 
  • At arbejde sammen med sit hold 
  • At få løbet, rørt sig og mærket sin krop  

  

FRI FANTASI 

Overskrift: Eventyr værksted 

Lærer: Cindy 

Elevgruppe: 0.-2. klasse 

Beskrivelse: I dette PM-fag dykker vi ned i kendte eventyr. Vi skal læse nogle, tegne nogle, se nogle og selv skrive et. Vi skal snakke om hvad et eventyr er og hvordan det er bygget op, samt spille teater. 

Mål:  

At børnene tilegner sig ny viden om eventyr.  

At vi er kreative.  

At vi er fælles om at skabe et nyt.  

Respekt overfor andres idéer.  

Øve at være midtpunkt og tale i forsamlinger. 

  

3.-5. klasse: FRI FANTASI (Tommy, Anna) 

FRI FANTASI 

Overskrift: Forhindringsbaner  

Lærer: Anna 

Elevgruppe: 3-5 klassetrin 

Beskrivelse: Holdet fordeles i små hold af 2-3 elever. Hvert lille hold skal stå for at lave en forhindring til et fælles forhindringsløb, som vi afholder i slutningen af timen. Der kan bruges forskellige redskaber til sjove forhindringer man skal under, over eller igennem, eller der kan findes på forhindringer hvor man skal bruge hinanden, f.eks. springe over buk eller ledes i blinde. Det aftales i starten af timen om forhindringsbanen skal være beregnet til at man skal alene igennem eller om man skal igennem i de små hold. 

  • Mål:  
  • Samarbejde på tværs af årgangene 
  • Arbejde med kroppen på kreative måder 
  • Samarbejde og planlægning af aktiviteter 
  • At kunne forberede aktiviteter som alle kan være med til 

 

Overskrift:  Akrobatik og gøgleri 

Lærer: Tommy 

Elevgruppe:3.-5. Klasse 

Beskrivelse: 

I akrobatik og gøgleri skal vi lave tre aktiviteter: 

  1. Akrobatik hvor I alene og i grupper skal lave statiske og dynamiske figurer og bevægelser. 
  1. Diabolo: I skal lære at jonglere med en diabolo. I skal lære forskellige tricks så som jorden rundt, høje kast og griben, kast til hinanden og elevatoren. 
  1. Kendama: I skal lære tricks med den japanske kendama. Det er et trælegetøj bestående af en træting og en kugle. De to ting er forbundet med snor og den giver mange spændende muligheder. 

Mål: samarbejde, koncentration, hånd-øje koordination, vedholdenhed, glæde ved bevægelse og leg. 

  

6.-9. klasse: DRAMA – IDRÆT (Britta, Laura, Kasper) 

DRAMA 

Overskrift:  Musical 

Lærer: Laura og Britta 

Elevgruppe: 6.-9. klasse 

Beskrivelse:  

På dramaholdet vil vi lave forskellige øvelser, hvor vi vil vise forskellige stemninger og humører. Derudover vil vi arbejde med, hvordan man placerer sig bedst på scenen og hvordan man går over i en anden rolle. Derudover vil vi selvfølgelig øve vores replikker osv. til det stykke vi vælger til opførelse. 

 

På bandet vil vi øve og spille musikken, der indgår i den musical vi vælger. Der forventes, at man har en vis kunnen til instrumentet i forvejen og at man øver sig. 

 

Rekvisitter til stykket laver vi sammen hen af vejen. 

 

Mål: 

  • At kunne stå foran et publikum 
  • Kunne overskride ens egen grænse 
  • Få noget til at gå op i en større enhed i fællesskab. 

  

IDRÆT (March) 

Overskrift:  March/gå værksted 

Lærer: Kasper 

Elevgruppe: 6-9.kl 

Beskrivelse: Vi går ture med tempo på. Orientering og adventure race + bike and run vil indgå som en del af undervisningen i dette PM-fag. I får lært at bruge et kompas og lære at binde knob.  

Mål: 

  • At få sved på panden. 
  • At motion er fedt. 
  • At bruge et kompas og kunne orientere sig i ukendt terræn.  
  • At binde knob og løse gåder og komplekse opgaver. 

  

Torsdag 

 

0.-2. klasse: GAMLE LEGE- TINGFINDER (Tommy, Cindy) 

TINGFINDER
 

Overskrift:  Tingfinderværksted 

Lærer: Tommy 

Elevgruppe: 0-2 

Beskrivelse:   

På Tingfinderværksted skal vi træne vores sanser.  

Hver gang vil i få en ny opgave som går ud på at finde eks antal af en speciel ting.  

Det kan være find fem forskellige slags blade fra træer, find så mange bløde Ting du kan, find den rundeste sten på stranden eller noget helt andet.  

  

Mål:  

At bruge vores nysgerrighed  

At bruge vores øjne  

At bruge vores fingre  

At kunne skelne nuancer i ens ting  

At kunne sætte ord på det vi ser og hører  

At bruge vores kreativitet  

At kunne høre, forstå og udføre en opgave  

At kunne modtage en besked i fællesskab

  

IDRÆT OG GAMLE LEGE 

Overskrift:   

Lærer: Cindy 

Elevgruppe: 

Beskrivelse:
På idræt og gamle lege skal vi lege 😊 
Vi skal lege ting som børnene allerede kender, fordi det kendte er godt. Vi skal også lære nye gamle lege fra den gang farfar var dreng. Legene er mangeartede fx tagfatlege, slåslege, gemmelege, tinglege og meget mere.
 

Mål:
Fokus på samvær og fællesskab
Øve Samarbejde
Glæde ved bevægelse
Vi skal svede
Øve at tage imod fælles beskeder
Øve at kunne vinde og tabe med forskelligt sind

 

  3.-6. klasse: GENBRUG – NATUR – IDRÆT (Laura, Tobias, Gitte) 

GENBRUG 

Overskrift: Fra skrot til robot  

Lærer: Tobias 

Elevgruppe: 3. – 6. klasse 

Beskrivelse: Eleverne skal i grupper finde på en idé til en robot. Robotten skal have en nyttig funktion, som hjælper mennesker og som ikke findes allerede. Forløbet her er opdelt i tre faser. I første fase skal eleverne indsamle affald, som fx pap og mælkekartoner. I anden fase bruges artiklerne til at lave prototyper, som dekoreres med farver og andre detaljer. I tredje og sidste fase vises protyperne frem i små oplæg af grupperne. 

Mål: 

  • At bruge sin fantasi til at finde på gode idéer 
  • At samarbejde med andre om et projekt 
  • At udnytte sine kreative evner 

  

IDRÆT 

Overskrift:  Idræt 

Lærer: Laura 

Elevgruppe: 3. – 6. klasse 

Beskrivelse: I dette PM- fag er vi udenfor hver gang og altid aktive. Vi vil lave forskellige former for idræt og boldspil. Eleverne er selv medbestemmende og kan komme med forslag til, hvad vi skal lave nogle af gangene. Vi vil også lave en konditest, så vi kan se, hvordan vores kondition er. Husk altid at have udendørs tøj med du kan bevæge dig godt i. 

 

Mål: 

  • At opleve glæde og lyst til at være fysisk aktiv 
  • At blive bevidst om egen kondition og hvordan den kan forbedres 
  •  Eleven kan samarbejde i par eller mindre grupper om idrætslege 

 

NATUR 

Overskrift:  Natur – farvning af garn og strik 

Lærer: Gitte 

Elevgruppe: 3. – 6. klasse 

Beskrivelse: Vil du selv kunne bestemme, hvilken farve dit garn skal have? Så skal du prøve at håndfarve selv. Det er både sjovt og nemt. 

Vi skal ud i naturen og finde planter og blomster, som vi skal bruge til at farve garn. 

Når garnet er færdigt, skal vi i gang med at strikke. 

 

Mål: 

  •  Hvilke planter og blomster kan bruges til farve 
  • Hvordan foregår farveprocessen  
  • Strik efter opskrift 
  • Hjernegymnastik og træning i koncentration 

 

PM- fag: 2. kvartal

  

Denne side er et dynamisk redskab og udfyldes i løbet af året.

 

2. KVARTAL

PM-fag: 3. kvartal

    

 

Denne side er et dynamisk redskab og udfyldes i løbet af året.

 

3. KVARTAL

 

    PM-fag: 4. kvartal

    Denne side er et dynamisk redskab og udfyldes i løbet af året.

     

    4. KVARTAL

     

    Vil du vide mere om Eckersberg Børneunivers?

    Kom tættere på det, der gør Eckersberg Børneunivers til en unik oplevelse – fagligheden, fællesskabet, den personlige udvikling.

    Udfyld nedenstående formular og bliv kontaktet!

    Eckersberg Børneunivers

    Eckersbergvej 1, Blans
    6400 Sønderborg

    Sekretær: +45 92448063

    Ledelse: +45 23989372 eller +45 91526600
    Lærerværelset: +45 92448064
    SFO: +45 92448065
    Børnehave – Lillegruppe: +45 29845793
    Børnehave – Storegruppe: +45 61795793