Om skolen og undervisning
Ældstegruppen 8. til 9. klasse
Frie pladser
Lillegruppen 0. til 2. klasse
Om SFO’en
Skolepenge
Mellemgruppen 3. til 5. klasse
Bus
Skolens ABC
Storgruppen 6. til 7. klasse
Lejr og studieture
Om skolen og undervisning
Friskolen er en almindelig fri grundskole der går fra 0.-9. klasse med eksamen. Vi står på mål med Folkeskolens afgangsprøve, hvor vores elever ofte kommer ud af skolen med nogle af de bedste karakterer i Sønderborg Kommune. Vi vægter en skole med høj grad af tryghed og trivsel blandt eleverne, og en ligelig fordeling af boglige og praktisk-musiske fag.
Vores skoledag starter hver morgen kl. 7.55 med morgensamling for hele skolen. Her synger vi nogle sange, giver fællesbeskeder og synger fødselsdagssang for dagens fødselarer med vores egen fødselsdagssang. Skoledagen slutter mandag til torsdag kl. 13.50 og om fredagen kl. 12.15. De ældste elever har en enkelt dag om ugen der slutter kl. 15.15. Efter skoletid hjælper alle elever fra 3. klasse med at gøre rent to gange om ugen, hvor tiden er tilrettelagt, så de eventuelt kan nå en bus hjem. Vi vægter, at vores elever lærer at tage ansvar, og at de i fællesskab, med os og forældrene, er med til at bevare vores skole pæn.
Gratis bus
Vi har vores eget gratis bustilbud der afhenter elever fra Gråsten, Egernsund, Broager, Ragebøl/Dybbøl, Sønderborg, Vester Sottrup, Avnbøl og Ullerup hver morgen. Se punktet Bus.
Gårdvagt fri skole
Gårdvagt fri skole – og hvad vi sætter i stedet for
Børnegruppen og forældrenes krav forandrer sig over tid, men vi holder fast ved de værdier, vi ved udvikler
og ruster børn til at tage ansvar, blive selvstændige og bidrage til fællesskabet. Vigtige egenskaber at tillære
sig og have med i bagagen i ungdoms- og voksenlivet.
Vi har universets værdier nøje for øje:
TRYGHED – GLÆDE – FAGLIGHED – RUMMELIGHED – FÆLLESSKAB
Vi lægger konsekvent op til, at alle børn er medansvarlige for at reagere, når de ser, at en skolekammerat er
ked af det. Eller de kan se, der sker noget, der ikke er i orden – uanset hvem det er, eller hvilken gruppe/lag
man selv går på. Det gælder både i et samarbejde og i en leg. I skoletid og i pausetid. En del af vores
reaktion, når der er en konflikt mellem to parter, er også at tale med ’tilskuerne’ – og det er mindst lige så
vigtigt som at tage sig af de involverede konfliktparter.
SMÅ GRUPPESTØRRELSER OG ’EGNE’ VOKSNE
De voksne er knyttet til et lag med et lille elevantal i hver gruppe/time. Mange af timerne er
aldersintegreret opdelt. Lillegruppen (0.-1.-2. kl.) – mellemgruppen (3.-4.-5. kl.) – storgruppen (6.-7. kl.) og
ældstegruppen (8.-9. kl.). Det indebærer, at både børn og voksne på lagene kender hinanden rigtig godt, og
at der hermed er flere ’mine’ voksne, som børnene kan gå til.
Tillid og fortrolighed er ofte afgørende for at kunne guide børn i konflikt eller følelsen ’jeg har ingen at lege
med’. Det er en del af fundamentet for Eckersberg, at vi på alle lag er opmærksomme på, hvordan børnenes
pauser er og reagerer på både de gode og dårlige mønstre i relationer og indhold. Gruppelæreren har med
små gruppestørrelser god tid til det enkelte barn og kender ’sine’ elever rigtig godt. Gruppelæreren er
sammen med eleverne dagligt, når de spiser madpakker, som giver god tid til hygge, oplæsninger eller
samtaler.
Eleven skal ikke vente på hjælp, indtil man igen har time med sin egen lærer eller en fælles samlingsstund.
Konflikter skal løses mens de påvirker barnet, så vi undgår børn, der går hjem med ondt i maven.
I princippet er alle frikvarter og de fleste timer på Eckersberg ’klassens time’, hvor konflikter kan drøftes.
LEG- OG SAMVÆRSAFTALER
Legen og samværet i frikvartererne er en af de vigtigste faktorer for trivsel i skolen. Ensomhed kan
forebygges, hvis barnet selv giver noget til fællesskabet og samtidig tager ansvar for at andre inkluderes i
lege og samvær. Derfor anser vi også lege/samværsaftaler som lige så vigtig som undervisning. Hos lille- og
mellemgruppen er det ofte leg aftalerne handler om, og i stor- og ældstegruppen handler det mere om
’med hvem’ og ’hvordan’ man er sammen.
Inden middagsfrikvarteret laves der legeaftaler eller samværsgrupper på tværs af laget, der bygger på
aftaler for rammer omkring legen/samværet, f.eks. hvor mange man kan være i en aftale, hvad man vil lave,
hvornår man kan lukke aftaler for flere osv. Aftalerne laves på tværs af alder, køn og interesser, hvilket
bevirker at barnet ikke altid kan lave aftale alene med sin bedste ven. Det er vigtigt at forstå værdien af at
’ingen skal være alene’, en følelse alle børn kan relatere til.
De voksne guider og bestemmer nogle gange, hvem der leges/er sammen med. Det vigtige er så at lære at
overholde aftalerne, så man også selv lærer at opretholde ønsket om at blive inkluderet og inkludere andre.
Ofte opstår der uventede nye relationer mellem børnene, som de ikke ville have opsøgt af sig selv. De
voksne taler meget med børnene om lege/samværsaftalerne både før, under og efter legen/samværet, så
børnene lærer at lave aftaler alle kan være med til og sætte ord på, hvis noget bliver svært.
Vi oplever, at aftalerne er med til at inkludere børn der ellers har det svært i forhold til relations dannelse.
Den klart definerede ramme omkring aftalerne skaber ro omkring forventninger og formål.
SOCIALE FÆLLESSKABER
Vi prioriterer at skolens elever kender hinanden på tværs af klassetrin og er trygge ved at færdes alle steder.
Vi starter hver dag med fælles morgensamling med sang for alle skolens elever, hvor vi også i fællesskab
fejrer, når nogen har fødselsdag. Om fredagen har vi jævnligt fællessamling med sang for hele skolen, hvor
vi viser hinanden, hvad vi arbejder med i timerne eller har oplevet.
Starter man som ny på Eckersberg får man en ’hest’ som viser en til rette, og hjælper hvor det er
nødvendigt. ’Hest/føl’ ordningen giver tryghed og tilhørsforhold. Når 0. klasserne starter, får de en ’hest’ fra
storgruppen, og når nye elever er på besøg, får de en ’hest’ fra eget lag. På lejr hjælper ’hestene’ deres ’føl’
med praktiske gøremål som tandbørstning, godnathistorie læsning mv. Ordningen udvikler venskaber der
ofte varer ved, hjælper lærerne og giver forældrene oplevelsen af, at der bliver taget godt imod deres barn.
At vi ’løfter i flok’ er en stor del at universets selvforståelse, og alle børn, forældre og personale bidrager
dertil. Alle elever tager del i ansvarsopgaver, og fra mellemgruppen også rengøring. Ligesom deres forældre
gør rent i weekender og deltager i arbejdsgrupper. Alle har derfor en vigtig og uundværlig rolle, som del af
vores univers igennem disse opgaver, samt deltagelse i alle universets arrangementer, så som; åbent hus,
generalforsamling, Blans Børnefestival, 24 timers løb, skole-hjem-samarbejde og meget mere.
Tre til fire gang om året afholder vi ’familiedag’ om fredagen, hvor eleverne blandes på tværs af 0.-9. klasse i
en ’familie’. Formålet er at være sammen og lære hinanden at kende igennem forskellige aktiviteter, så som
OL-dag, kreativ dag, eventyrdag og lignende.
Som univers værdsætter vi og prioriterer, at alle kommer på lejr mindst én gang om året. Her får vi
oplevelser sammen, hygger os, leger, arbejder kreativt og fagligt mm. Alle skal kunne deltage på lige vilkår,
og derfor er lejrene inkluderet i forældrebetalingen på nær dele af studieturen til København. Vores lejre er
en meget stor del af skolens ånd og historie, og danner grundlag for mange venskaber og en ’vi’ følelse der
styrker sammenholdet igennem hele skoleåret, både mellem børn og voksne.
KONFLIKTKULTUR
De voksne guider eleverne i hvordan og hvornår man siger fra overfor andre børn der overskrider ens
grænser, og hvad man selv kan gøre, før man henter en voksen f.eks. hvordan man siger stop.
Derudover lærer eleverne hvordan konflikter håndteres igennem vores konfliktkultur. Konfliktkulturen
indebærer, at vi i fællesskab på lagene aftaler hvilke samværsregler, der er gældende. Det bruges der megen
tid på i opstarten af hvert skoleår. Det er børnenes egne ord, og de kommer omkring hvordan man taler til
og om hinanden, hvilke fysiske/kropslige ting der er ubehagelige eller hvordan vi behandler skolens og
hinandens ejendele.
Konflikter skal nødvendigvis ikke undgås, og vi anser det som en værdifuld mulighed for udvikling. De
daglige konflikter i skolen er ’undervisningsmaterialet’, der hjælper eleverne til at erhverve sociale og
personlig udvikling. Vi ser konflikter som en proces, hvor der ikke er én rigtig sandhed, men mange
forskellige tolkninger af samme situation. Det handler om de følelser der opstår i situationerne. Følelser der
skal tydeliggøres for den anden part, og som de i fællesskab skal finde en god løsning på, så begge går fra
konfliktløsningen som vindere. Den voksne er ikke dommer i situationen, men mægler og guider børnene
igennem klarlægningen i det omfang, de har behov for det.
På den ene side har vi konflikterne, der er uoverensstemmelser der skaber spændinger i og mellem
mennesker. På den anden side er der krænkelser eller mobning hvor der er foregået grænseoverskridende
handlinger.
Ved grove forseelser hvor der ikke er spor af tvivl, gennemføres der ikke en konfliktmægling, men en
udredning af hændelsesforløbet, hvor der kræves en godtgørelse af den krænkende/mobbende part. Dette
har ligeledes ofte konsekvenser for krænkeren/mobberen og kan medføre midlertidig hjemsendelse og som
sidste udvej udmeldelse af universet.
Nogle gange opstartes der en konfliktløsning, der viser sig at være en krænkelse/mobning og kan derfor
undervejs i forløbet skifte karakter og vilkår.
Forældre informeres om og inddrages i processer af vigtig karakter, dog har det altid første prioritet for os at
få overblik over og løse konflikterne, hvorved forældrene informeres efterfølgende og så hurtigt som det er
muligt.
MOBILFRI SKOLETID
Vi er en mobilfri skole dvs. at eleverne afleverer deres mobiltelefoner og ure (med samme funktioner som
en telefon) i en kasse ved skoledagens start og får dem igen ved skoledagens afslutning. Dette for at give
eleverne ro til at være til stede i det fællesskab der foregår fysisk på skolen, og ikke samtidig skal være til
stede med venner og forældre på de digitale platforme.
Sociale medier fylder meget i mange børns hverdag. Konflikter og evt. krænkelser/mobning på de sociale
medier er blevet mere fremtrædende, idet børnenes sociale interaktioner udenfor skoletid i høj grad
foregår her. Når man tilsidesætter de oplysninger om sin kammerats velbefindende, der kan læses i mimik
og kropssprog, gøres det svært for børn at vide hvornår en grænse overskrides. Vores erfaring er, at børn i
hele grundskolealderen ikke er klædt på til at kunne bevæge sig på disse platforme uden voksen guidning
undervejs. Det kan skabe store spændinger mellem eleverne, der påvirker deres indbyrdes relationer i
skoletiden.
Vi anbefaler som skole, at aldersbegrænsninger til spil og de sociale medier overholdes, dvs. at barnet på de
fleste platforme som TikTok, Snapchat, Instagram og mange flere skal være fyldt 13 år.
Vores anbefaling er ud fra pædagogiske overvejelser for hvornår børn er modne nok til at begå sig i den
digitale verden, og har mulighed for at overskue konsekvenserne af deres egne handlinger. Børn har brug
for at deres forældre også i den digitale verden er sammen med dem, og guider dem i god opførsel og
hvordan man passer på sig selv og andre, ligesom i den fysiske verden.
Som skole er vi med til at løse de konflikter der opstår, når det er nødvendigt, men vi opfordrer ikke til, og
underviser ikke elever, der er under aldersbegrænsningerne i brugen af disse sociale medier.
GÅRDVAGT FRI SKOLE
Vi har ingen gårdvagtsordning. Det er et bevidst valg – idet vi ser Eckersberg som ’livets prøverum’, hvor
børnene ikke voksen overvåges, men får og skal tage medansvar for fællesskabet.
Skolen er et fysisk lille sted, hvor børn og voksne er tæt på hinanden. Læreren er i pauserne at finde på
lærerværelset, der er placeret centralt få meter fra indgangen. Børnene er ikke overladt til sig selv. Vi
mener, at barnet ikke skal kontakte en tilfældig voksen, som har gårdvagtsopgaven i det pågældende
frikvarter. Barnet skal have adgang til ’sine’ voksne.
Døren til lærerværelset står altid åben og alle er velkommen til at komme ind. Det betyder, at der i timerne
ofte sidder større elever og arbejder på lærerværelset, og i firkvarterene er der altid børn forbi
lærerværelset for råd og vejledning af deres lærer eller for at hente en voksen der evt. går med ud.
En traditionel gårdvagtsordning støtter ikke vores mål godt nok, idet den voksne efter frikvarteret skal
videre til sin egen time og måske ikke har mulighed for at kunne løse konflikten i det tidsrum frikvarteret
varer. Konfliktløsning tager tid, når det skal gøres ordentligt for alle parter. Derudover kender læreren måske
ikke barnet/børnene godt nok og har ikke den nødvendige relation, der gør det muligt at stå for
konfliktløsningen. Måske er der ikke tid til at aflevere konflikten ved frikvarterets afslutning til barnets lærer
og derved udskydes eller glemmes konfliktløsningen nemt. Derudover har eleverne fra stor- og
ældstegruppen brug for et anderledes engagement af deres lærer end den direkte konfliktløsning pga.
noget der sker i et frikvarter, som bygger mere på samtaler om følelser i og udenfor sin egen person og
rådgivning fra den kendte voksne.
Drama
Alle er gode til noget. I vores årlige dramastykker ser vi ofte elever der stråler og er stolte af egne præstationer, som skuespiller, musiker, sanger eller bag scenen. I skolen værdsætter vi at eleverne har mulighed for at deltage i et dramastykke hvert år. Eleverne har i dramaforestillingen mulighed for at overskride egne grænser, og få lov til at vise andre talenter end de har mulighed for i undervisningen. Dette styrker selvtilliden og selvværdet – og så er det bare fedt at skabe en forestilling i fællesskab.
Fra 6. klasse og op, opføres hvert efterår et stykke, som der arbejdes intenst med i nogle uger. Derefter er der forestillinger for dagplejerne, børnehaven, skolen, forældre og andre interesserede. I dette stykke går drama, kulisser og musik op i en højere enhed.
Lillegruppeeleverne øver sig ligeledes på drama i løbet af året, og opfører et mindre stykke der vises for forældrene.
Musikskole
Se video her
Vi har på skolen et musikskoletilbud, hvor man kan tilkøbe individuel musikundervisning på et instrument eller i sang, på lige fod med et kommunalt musikskoletilbud. Undervisningen foregår i undervisningstiden og betyder, at vi altid har dygtige elever der kan spille eller synge i dagligdagen eller til vores arrangementer.
Familiedag
Familiedag er en social dag for hele skolen, hvor eleverne inddeles i familiegrupper på tværs af alle årgange. Til hver familiegruppe er der tilknyttet én lærer. Formålet med dagen er, at vi dyrker fællesskaber på tværs af alder og køn, så vi i dagligdagen kender hinanden, hvilket skaber yderligere tryghed, genkendelighed og glæde.
Familiedagen foregår nogle fredage i løbet af året, hvor familien laver aktiviteter sammen, spiser sammen mm.
Dagene kan eksempelvis indeholde: ture ud i naturen eller byen, en sports-aktivitet, en kreativ dag, temaer om f.eks. middelalder, de 17 verdensmål og meget andet. Det er kun fantasien, som sætter grænser for, hvad dagene kan indeholde.
Samlinger
Hver dag starter med morgensamling i gymnastiksalen, hvor hele skolen deltager. Det er eleverne der står for samlingen, præsenterer sangene og tager imod beskeder. Lærerne sidder blandt eleverne og er en naturlig del af samlingen. I løbet af ugen er det vores dygtige musiklærer, der spiller til sangene, mens det om fredagen er elever, der spiller guitar og synger for.
Nogle fredage afsluttes med fællessamling, hvor eleverne har mulighed for, at præsentere noget af deres arbejde fra timerne for de øvrige elever. Andre fredage har vi fælleslæsning, hvor store og små læser for hinanden eller der spilles brætspil i klasserne eller laves fælles aktiviteter udendørs.
Fælles for samlingerne er at det er elevernes tid, hvor de står for gennemførslen guidet af lærerne. Dette giver ejerskab og sammenhold på tværs af alder.
Skolens psykoterapeut og mindfulnesslærer
Ud over de generelle tiltag, som vi praktiserer for at sikre elevernes sociale trivsel, har vi også en uddannet familie- og psykoterapeut ansat på skolen. Hun tilbyder personlige samtaler til elever i skolen, som i en periode kan have det svært. Her kan der være tale om kortere eller længere terapiforløb.
Sideløbende har vi en lærer der er uddannet, som Mindfulnesslærer, på Dansk Center for Mindfulness Aarhus Universitet og MISP i England. Mindfulnessundervisningen foregår periodevis, som holdundervisning i kurser á 8 – 10 lektioner. Læse mere om tilbuddene her
Vi har, som univers, ligeledes et godt samarbejde med kommunens Pædagogisk Psykologiske Rådgivning (PPR), hvor man kan få hjælp til faglige, personlige eller familie rettede problematikker.
Arrangementer
I løbet af året laver vi flere arrangementer for elever og/eller forældre. En gang i kvartalet holder vi Åbent Hus for elever og forældre, hvor eleverne viser forældrene, hvad de arbejder med i hverdagen. Derudover er der andre arrangementer, som er fælles for hele skolen; Blans Børne Festival, 24 timers løb (hvert andet år), triatlon, julegåtur, dramaforestillinger, arbejdslørdage, generalforsamling, informationsaftner på de enkelte lag, sommerfest, dimissionsfest, sidste skoledag med flere. Derudover afholder de enkelte lag arrangementer, der passer til deres elever og forældre.
Undervisning
Hos os går eleverne i aldersintegrerede grupper, hvor de ældre elever er kulturbærere overfor de yngre elever. Hver gruppe har deres egen gruppelærer, som kender børnene rigtig godt og har kontakten til forældrene. I grupperne har eleverne grundfag, som er en blanding af dansk og matematik, hvor eleverne, alt efter alder, arbejder differentieret og individuelt i eget tempo. I løbet af en skoledag har eleverne ligeledes traditionelt boglige timer, med deres egen årgang samt på tværs af andre årgange i de praktisk-musiske fag. Vi har tidlig sprogstart med både engelsk og tysk fra 0. klasse. Praktisk-musiske fag er placeret, som blokke, primært over middag.
Se skoleskemaerne for de enkelte lag HER
De traditionelt boglige fag
De teoretiske fag tager alle udgangspunkt i Fælles Mål, hvor vi krydrer undervisningen med vores unikke mulighed for at arbejde på tværs af alder og i små gruppestørrelser. Dette giver en god mulighed for at kende den enkelte elevs styrker, og heraf hjælpe og udfordre på rette niveau.
Der kan arbejdes forskelligt i forhold til alder gennem tilpassede materialer og målsætninger.
Vi læner os op ad Fælles Mål for grundskolen: https://emu.dk/grundskole
Se årsplanerne for de enkelte fag herunder. Årsplanerne er vejledende og der kan ske ændringer i løbet af året.
Årsplaner for fagene
Alle årsplanerne er vejledende, og der kan ske ændringer i løbet af skoleåret. Tryk på det enkelte fag.
Lillegruppen
Grundfag dansk 0.-2. klasse
Grundfag matematik 0.-2. klasse
Idræt 0. klasse
Idræt 1. klasse
Idræt 2. klasse
Kulturfag 0. klasse
Kulturfag 1. klasse
Kulturfag 2. klasse
Musik 0. klasse
Engelsk 0.klasse
Tysk 0. klasse
Tysk 1. klasse
Tysk 2. klasse
Læsehold 0. klasse
Læsehold 1. klasse
Læsehold 2. klasse
Musik 1.-2. klasse
Engelsk 0. klasse
Engelsk 1. klasse
Engelsk 2. klasse
Naturfag 0.-2. klasse
Kreativ matematik 0. klasse
Kreativ matematik 1. klasse
Kreativ matematik 2. klasse
Mellemgruppen
Billedkunst 3. klasse
Matematik 3. klasse
Engelsk 3. klasse
Idræt 3. klasse
Tysk 3. klasse
Naturfag 3.-5. klasse
Musik 3.-5. klasse
Tysk 4. klasse
Idræt 4. klasse
Dansk 4. klasse
Matematik 4. klasse
Billedkunst 4. klasse
Engelsk 4. klasse
Idræt 5. klasse
Matematik 5. klasse
Tysk 5. klasse
Læsehold 5. klasse
Engelsk 5. klasse
Billedkunst 5. klasse
IT matematik
Storgruppen
Matematik 6. -7. klasse
Dansk 6. klasse
Dansk 7. klasse
Billedkunst 6. klasse
Engelsk 6. klasse
Naturfag 6. klasse
Engelsk 7. klasse
Tysk 6. klasse
Tysk 7. klasse
Bio Geo 7. klasse
Fys/Kemi 7. klasse
Idræt 7. klasse
Historie 6. klasse
Historie 7. klasse
Valgfag Madkundskab 7. klasse
Valgfag Billedkunst 7. klasse
Matematik IT
Ældstegruppen
Historie 8. klasse
Billedkunst 8. klasse
Tysk 8. klasse
Engelsk 8. klasse
Matematik 8. klasse
Valgfag Madkundskab 8. klasse
Valgfag Billedkunst 8. klasse
Idræt 8.-9. klasse
Fysik/kemi 8.-9. klasse
Geo 8.-9. klasse
Biologi 8.-9. klasse
Dansk 8.-9. klasse
Engelsk 9. klasse
Tysk 9. klasse
Matematik 9. klasse
Historie 9. klasse
Samfundsfag 9. klasse
Praktisk – musiske fag (PM-fag)
Vi vægter, at eleverne har mulighed for at lære på andre måder end traditionelt bogligt og på tværs af alder og grupper. De praktisk-musiske fag ligger primært over middag, og er på tværs af børnehave og lillegruppen, på tværs af lille- og mellemgruppen, på tværs af mellem- og storguppen eller på tværs af stor- og ældstegruppen. De fag der er beskrevet i PM-blokkene, skal alle elever stifte bekendtskab med i løbet af året. Derfor er alle fag ikke aktuelle i hver undervisningstime.
PM-fag: 1. kvartal
Denne side er et dynamisk redskab og udfyldes i løbet af året.
1. KVARTAL
Mandag
0.-2. klasse: IDRÆT – BYGGE (Cindy, Anja)
IDRÆT
Overskrift: Perleplade og perlefigurer
Lærer: Anja
Elevgruppe:0-2. klasse
Beskrivelse: Træne finmotorikken og bruge vores kreative tanker. Vi skal bygge forskellige figurer fx. Huse, biler mm. som vi til slut limer sammen. Kun fantasien sætter grænser.
Mål: Træne finmotorikken og udvikle egen fantasi. Der vil være samarbejde på tværs af forskellige årgange.
BYGGE
Overskrift: Idræt
Lærer: Cindy
Elevgruppe: 0.-2. klasse
Beskrivelse: Til dette PM-fag skal vi lege, lære og have det sjovt. Vi skal prøve kræfter med forskellige boldspil, tik-lege, gemme, motorik, koordination osv.
Mål:
Bevægelsesglæde.
Koordinationstræning.
Øve at samarbejde.
Øve at tage imod fælles beskeder.
Fokus på fællesskab og relationer.
3.-5. klasse: IDRÆT (KASPER, TOMMY)
IDRÆT
Overskrift: OL og Atletikmærke
Lærer: Kasper Tommy
Elevgruppe: 3-5
Beskrivelse:
På OL og Atletikværksted skal du løbe, springe, kaste og støde.
I løbene skal vi omkring sprint, mellemdistance og langt løb.
Vi skal kaste med bold, spyd og måske discus. Kugler, ja dem skal vi støde med.
I spring skal du lære højdespring, længdespring og tre-spring.
Ud over de rigtige atletikdiscipliner kommer vi også til at lave lege der er bygget op omkring løb – spring og kast. Vi skal nemlig også lave nogle anderledes og udfordrende måder at gøre tingene på undervejs
Slutteligt skal dine bedste præstationer i alle discipliner noteres fordi målet med det hele er at lave det bedst mulige atletikmærke.
Mål:
At have det sjovt med løbe-, springe- og kasteaktiviteter.
At lære de korrekte tekniker til de enkelte discipliner.
At opleve at du bliver dygtigere i løbet af værkstedet.
At træne, styrke, udholdenhed, koordination og smidighed.
At se hvor dygtig du er blevet til hver enkelt disciplin.
Husk at du skal have tøj på du kan bevæge dig frit i.
Tirsdag
0.-2. klasse: BILLEDKUNST – IT/TEKNIK – HANDARBEJDE/HÅNDVÆRK (Cindy, Anna, Tobias)
BILLEDKUNST
Overskrift: HÅNDVÆRK: Fedtsten
Lærer: Anna
Elevgruppe: 0-2
Beskrivelse: Fedtsten er en ren natursten der primært består af talk og de findes i mange forskellige farver. Selvom fedtsten faktisk er en sten, så er den så blød at den let kan bearbejdes med værktøj som fil, sandpapir, kniv og sav. Tidligere lavede nogle kulturer både gryder og små figurer som lykkeamuletter eller det modsatte.
Man kan skære stenen til et lille dyr, et vedhæng til en halskæde eller bare fokusere på at lave den fineste ”bløde” sten til at have i lommen.
Når man har opnået den ønskede form på fedtstenen skal den poleres og pudses til dens naturlige farve træder smukt frem. Det svære ved at arbejde med fedtsten er at man i modsætning til at f.eks. arbejde med ler, skal fjerne noget for at få figuren frem. Der kan ikke klaskes et hjørne på som man kan med ler, så en del af øvelsen handler om at arbejde sikkert og give sig tid og at acceptere de fejl der kommer undervejs og måske omstrukturere sin figur efterhånden som arbejdet skrider frem.
Mål:
- Arbejde med fedtsten, herunder bruge værktøjer til bearbejdning af materialet
- Se mulighederne i hvad der gemmer sig i en sten
- Fordybe sig i sit arbejde
- Få materialeforståelse i arbejdet med fedtsten, herunder materialets blødhed og skrøbelighed.
- Styrke arbejdet med finmotorik
IT/TEKNIK
Overskrift: Ozobotter
Lærer: Tobias
Elevgruppe: 0. – 2.
Beskrivelse: Ozobotter er små sjove robotter, som kan programmeres på forskellige måder. De er nemme at komme i gang med, da man helt selv bestemmer hvor svært det skal være. Vi kommer til at tegne baner og farvekoder med tusch, som Ozobotterne kan køre på. Robotterne er udstyret med forskellige sensorer, lys og lyde som åbner op for en masse kreative muligheder. Banerne gives et tema og vi dekorerer dem med tegninger.
Mål:
- At arbejde med programmering på et lavpraktisk niveau
- At arbejde iterativt (det er OK, når det ikke lykkedes første gang)
- At løse små logiske opgaver
- At opnå en basal fornemmelse af hvordan Ozobotterne virker
BILLEDKUNST
Overskrift: Kreativ værksted
Lærer: Cindy
Elevgruppe: 0.-2. klasse
Beskrivelse: I dette PM-fag skal vi være kreative, bruge vores fantasi og skabe billeder af forskellige materialer. Vi skal lave alt fra kollager, pustebilleder, Minecraft selfies osv.
Mål:
Øve turtagning.
Styrke fantasien.
Skabe et kreativt produkt.
Skifte bekendskab med forskellige materialer.
Lære forskellige tegneteknikker.
Øve finmotorik.
3.-6. klasse: BILLEDKUNST – MUSIK – IDRÆT (Kim, Tommy, Britta)
Natur og teknologi
Overskrift:
Lærer: Kim
Elevgruppe:
Beskrivelse:
Mål:
MUSIK
Overskrift: Band
Lærer: Britta
Elevgruppe: 12
Beskrivelse: Idéen med dette værksted er at vi finder et eller to numre som vi rigtig godt kan lide. Vi vil finde ud af hvilke instrumenter der spilles på–hvilken stil/genren er. Vi beslutter herefter hvordan vores version skal være- hvilke instrumenter og hvilken form.
Mål: I fællesskab får et nummer til at fungere med den besætning vi er – lytter til hinanden.
IDRÆT
Overskrift: Street Sport
Lærer: Tommy
Beskrivelse: Streetsports –Hockey og Basket
Alle ved, at udendørs aktiviteter er den fedeste måde at være aktiv på i foråret/sommeren. Vi skal spille på den store og lille multibane for der er der mål og underlag skabt til streetsport. Vi vil hver gang varme op med og uden bold. Det vil også blive gjort med bolde, og i boldlege, som ikke kun er ren boldspil, men god boldtilvænning.
Målet er at vi skal træne følgende:
Afleveringer
Driblinger
Standsninger
Skud
1 mod 1 spil
Forsvarsteknik og taktik
Angrebsteknik og taktik
Zonespil – forsvar og angreb
Ikke mindst skal vi spille en masse kamp. I kommer til at spille med forskellige regelsæt, som passer til forskellige spil.
Du skal klæde om hver gang og det er smart at hove noget, fodtøj som det er godt at spille på asfalt i: Man kan risikere at snuble på asfalten, og det er tøj ikke specielt glad for.
Onsdag
0.-2. klasse: FRI FANTASI (Cindy, Anja, Tobias)
FRI FANTASI
Overskrift: Mal i og med naturens farver
Lærer: Anja
Elevgruppe: 0-2. klasse
Beskrivelse: Som udgangspunkt skal vi bruge ting fra naturen, til at male, skitserer, tegne forskellige motiver og billeder.
Mål: udforske og lære af naturens finurlige farver og forskellige materialer. Udvikle egen fantasi og kreativitet. Anvende forskellige “lærreder” fx. Papir,træ, fliser mm.
FRI FANTASI
Overskrift: Boldspil og lege
Lærer: Tobias
Elevgruppe: 0. – 2. klasse
Beskrivelse: Vi tager ud at øve os på de gængse boldspil. Rundbold er godt at starte op på. Vi skal arbejde med motoriske færdigheder og det at være sammen på et hold.
Mål:
- At styrke generelle motoriske færdigheder
- At styrke hånd-øje koordination
- At arbejde sammen med sit hold
- At få løbet, rørt sig og mærket sin krop
FRI FANTASI
Overskrift: Eventyr værksted
Lærer: Cindy
Elevgruppe: 0.-2. klasse
Beskrivelse: I dette PM-fag dykker vi ned i kendte eventyr. Vi skal læse nogle, tegne nogle, se nogle og selv skrive et. Vi skal snakke om hvad et eventyr er og hvordan det er bygget op, samt spille teater.
Mål:
At børnene tilegner sig ny viden om eventyr.
At vi er kreative.
At vi er fælles om at skabe et nyt.
Respekt overfor andres idéer.
Øve at være midtpunkt og tale i forsamlinger.
3.-5. klasse: FRI FANTASI (Tommy, Anna)
FRI FANTASI
Overskrift: Forhindringsbaner
Lærer: Anna
Elevgruppe: 3-5 klassetrin
Beskrivelse: Holdet fordeles i små hold af 2-3 elever. Hvert lille hold skal stå for at lave en forhindring til et fælles forhindringsløb, som vi afholder i slutningen af timen. Der kan bruges forskellige redskaber til sjove forhindringer man skal under, over eller igennem, eller der kan findes på forhindringer hvor man skal bruge hinanden, f.eks. springe over buk eller ledes i blinde. Det aftales i starten af timen om forhindringsbanen skal være beregnet til at man skal alene igennem eller om man skal igennem i de små hold.
- Mål:
- Samarbejde på tværs af årgangene
- Arbejde med kroppen på kreative måder
- Samarbejde og planlægning af aktiviteter
- At kunne forberede aktiviteter som alle kan være med til
Overskrift: Akrobatik og gøgleri
Lærer: Tommy
Elevgruppe:3.-5. Klasse
Beskrivelse:
I akrobatik og gøgleri skal vi lave tre aktiviteter:
- Akrobatik hvor I alene og i grupper skal lave statiske og dynamiske figurer og bevægelser.
- Diabolo: I skal lære at jonglere med en diabolo. I skal lære forskellige tricks så som jorden rundt, høje kast og griben, kast til hinanden og elevatoren.
- Kendama: I skal lære tricks med den japanske kendama. Det er et trælegetøj bestående af en træting og en kugle. De to ting er forbundet med snor og den giver mange spændende muligheder.
Mål: samarbejde, koncentration, hånd-øje koordination, vedholdenhed, glæde ved bevægelse og leg.
6.-9. klasse: DRAMA – IDRÆT (Britta, Laura, Kasper)
DRAMA
Overskrift: Musical
Lærer: Laura og Britta
Elevgruppe: 6.-9. klasse
Beskrivelse:
På dramaholdet vil vi lave forskellige øvelser, hvor vi vil vise forskellige stemninger og humører. Derudover vil vi arbejde med, hvordan man placerer sig bedst på scenen og hvordan man går over i en anden rolle. Derudover vil vi selvfølgelig øve vores replikker osv. til det stykke vi vælger til opførelse.
På bandet vil vi øve og spille musikken, der indgår i den musical vi vælger. Der forventes, at man har en vis kunnen til instrumentet i forvejen og at man øver sig.
Rekvisitter til stykket laver vi sammen hen af vejen.
Mål:
- At kunne stå foran et publikum
- Kunne overskride ens egen grænse
- Få noget til at gå op i en større enhed i fællesskab.
IDRÆT (March)
Overskrift: March/gå værksted
Lærer: Kasper
Elevgruppe: 6-9.kl
Beskrivelse: Vi går ture med tempo på. Orientering og adventure race + bike and run vil indgå som en del af undervisningen i dette PM-fag. I får lært at bruge et kompas og lære at binde knob.
Mål:
- At få sved på panden.
- At motion er fedt.
- At bruge et kompas og kunne orientere sig i ukendt terræn.
- At binde knob og løse gåder og komplekse opgaver.
Torsdag
0.-2. klasse: GAMLE LEGE- TINGFINDER (Tommy, Cindy)
TINGFINDER
Overskrift: Tingfinderværksted
Lærer: Tommy
Elevgruppe: 0-2
Beskrivelse:
På Tingfinderværksted skal vi træne vores sanser.
Hver gang vil i få en ny opgave som går ud på at finde eks antal af en speciel ting.
Det kan være find fem forskellige slags blade fra træer, find så mange bløde Ting du kan, find den rundeste sten på stranden eller noget helt andet.
Mål:
At bruge vores nysgerrighed
At bruge vores øjne
At bruge vores fingre
At kunne skelne nuancer i ens ting
At kunne sætte ord på det vi ser og hører
At bruge vores kreativitet
At kunne høre, forstå og udføre en opgave
At kunne modtage en besked i fællesskab
IDRÆT OG GAMLE LEGE
Overskrift:
Lærer: Cindy
Elevgruppe:
Beskrivelse:
På idræt og gamle lege skal vi lege 😊
Vi skal lege ting som børnene allerede kender, fordi det kendte er godt. Vi skal også lære nye gamle lege fra den gang farfar var dreng. Legene er mangeartede fx tagfatlege, slåslege, gemmelege, tinglege og meget mere.
Mål:
Fokus på samvær og fællesskab
Øve Samarbejde
Glæde ved bevægelse
Vi skal svede
Øve at tage imod fælles beskeder
Øve at kunne vinde og tabe med forskelligt sind
3.-6. klasse: GENBRUG – NATUR – IDRÆT (Laura, Tobias, Gitte)
GENBRUG
Overskrift: Fra skrot til robot
Lærer: Tobias
Elevgruppe: 3. – 6. klasse
Beskrivelse: Eleverne skal i grupper finde på en idé til en robot. Robotten skal have en nyttig funktion, som hjælper mennesker og som ikke findes allerede. Forløbet her er opdelt i tre faser. I første fase skal eleverne indsamle affald, som fx pap og mælkekartoner. I anden fase bruges artiklerne til at lave prototyper, som dekoreres med farver og andre detaljer. I tredje og sidste fase vises protyperne frem i små oplæg af grupperne.
Mål:
- At bruge sin fantasi til at finde på gode idéer
- At samarbejde med andre om et projekt
- At udnytte sine kreative evner
IDRÆT
Overskrift: Idræt
Lærer: Laura
Elevgruppe: 3. – 6. klasse
Beskrivelse: I dette PM- fag er vi udenfor hver gang og altid aktive. Vi vil lave forskellige former for idræt og boldspil. Eleverne er selv medbestemmende og kan komme med forslag til, hvad vi skal lave nogle af gangene. Vi vil også lave en konditest, så vi kan se, hvordan vores kondition er. Husk altid at have udendørs tøj med du kan bevæge dig godt i.
Mål:
- At opleve glæde og lyst til at være fysisk aktiv
- At blive bevidst om egen kondition og hvordan den kan forbedres
- Eleven kan samarbejde i par eller mindre grupper om idrætslege
NATUR
Overskrift: Natur – farvning af garn og strik
Lærer: Gitte
Elevgruppe: 3. – 6. klasse
Beskrivelse: Vil du selv kunne bestemme, hvilken farve dit garn skal have? Så skal du prøve at håndfarve selv. Det er både sjovt og nemt.
Vi skal ud i naturen og finde planter og blomster, som vi skal bruge til at farve garn.
Når garnet er færdigt, skal vi i gang med at strikke.
Mål:
- Hvilke planter og blomster kan bruges til farve
- Hvordan foregår farveprocessen
- Strik efter opskrift
- Hjernegymnastik og træning i koncentration
PM- fag: 2. kvartal
Denne side er et dynamisk redskab og udfyldes i løbet af året.
2. KVARTAL
Mandag
Bhv.-1. klasse: NATUR – BILLEDKUNST – SANG (Cindy, Daniel, Laura)
NATUR
Overskrift: Kreativ med naturen
Lærer: Laura
Elevgruppe:Bhv.- 1. klasse
Beskrivelse: Denne dag skal vores kommende skolebørn lære, hvordan det er at være i skolen og skolebørnene skal lære dem at kende. Vi vil starte ud med at være fælles første gang, og så blive fordelt ud på 3 hold de vil følge fremover, hvor de vil komme igennem alle 3 ting.
Ved kreativ med naturen skal vi ud og finde materialer i naturen til at lave kreative ting med. Vi vil arbejde med årstider og hvordan man kan bruge netop naturens materialer i denne årstid lige nu.
Mål:
- Lære om årstider
- Kendskab til forskellige navne på ting i naturen
- Arbejde kreativt med naturens materialer
Science/eksperimenter
Overskrift: sjove og lærerige eksperimenter
Lærer: Daniel
Elevgruppe: bh-1.kl
Beskrivelse: forsøg med for eksempel overflade og overflade brydning. Forsøg med osmose og med styrke at en æggeskald. Og forsøg med tyngdekraft.
Mål:
- at børnene har det sjovt med videnskabelige forsøg
- At børnene får lært meget basic science begreber.
- At børnene bliver nysgerrige på, hvordan verdes fungerer.
2.-5. klasse: IDRÆT – BILLEDKUNST – KULTUR (Kasper, Tommy, Anja)
IDRÆT
- Overskrift: Tonseleg i gymna.
- Lærer: Anja
- Elevgruppe : 2-5. Klasse
- Beskrivelse : Vi skal have pulsen op, lege forskellige indendørslege.
- Mål : leg og samarbejde på tværs af årgange. Kende og ikke mindst overholde de regler der er for den, på dagen valgte aktivitet.
BILLEDKUNST
Overskrift: Max Ernst og Frottage
Lærer: Tommy
Elevgruppe: 2.-5. klasse
Beskrivelse:
Først skal vi se på de billeder Max Ernst har lavet med teknikken Frottage.
Derefter skal vi lave Frottage med papir, farver og alt der har en form for struktur. De fleste kender frottage fordi de fx har lagt en mønt under papir og skraveret hen over den. Så simpelt er det faktisk.
Vi skal ud og finde mønstre og strukturer i naturen, bygninger, gulve, vægge og så videre. Dem skal vi skravere og lave til kendte figurer.
Slutteligt laver vi en udstilling med monstre lavet i kun Frottage og kun to farver.
Mål:
At kunne lytte og tage imod en fælles instruktion
At kunne skravere med et farvekridt
At kunne finde strukturer på overflader
At bruge sin fantasi til at se former og figurer i det skraverede
At vælge farve til sin figur
KULTUR
Overskrift: Sig det med Emojis!
Lærer: Kasper
Elevgruppe: 2-5.kl
Beskrivelse: Vi skal tegne/male egne designede emojis som vi knytter til FN’s verdensmål. Hver gang vil vi arbejde med nye verdensmål og skabe nye emojis.
Mål: Børnene får udblik til verdensproblemer og får gjort dem håndgribelige gennem oplæg og tegning.
Tirsdag
0.-1. klasse: MUSIK (Cindy, Britta)
Overskrift: Kor
Lærer: Cindy og Britta
Elevgruppe:0.-1. klasse
Beskrivelse: Vi skal lærer nogle sange som passer til årstiden. Det vil sige efterårssange, Halloween og Julesange. Vi starter med at lære sangen enstemmigt og hvis vi bliver gode, kan vi indstudere flere stemmer.
Mål: Børnene skal lære at synge samtidig med at de lytter til de andre og kunne holde deres egen stemme. Vi skal også arbejde med dynamik, frasering og form.
2.-4. klasse: BILLEDKUNST – MAD – KONSTRUKTION (Tobias, Anna, Laura)
BILLEDKUNST
Overskrift: Kalender
Lærer: Anna
Elevgruppe: 2-4 klasse
Beskrivelse: Vi skal lave en kalender, som børnene kan tage med hjem og bruge det næste års tid. Eleverne får udleveret et stykke papir for hver måned, hvor alle dagene er sat på. Øverst er der plads til en flot tegning der passer til måneden og på selve kalender-delen skriver vi datoer på dagene. Vi taler om hvad der sker de forskellige måneder, f.eks. kunne december have et juletema og oktober kunne handle om Halloween. Elevens fødselsdagsmåned skal også markeres med et tema.
Mål:
– At få viden om årets gang, årstider og antallet af dage i en måned.
– At kunne omsætte sin viden til billeder
– At kunne bruge specifikke symboler der passer til specifikke begivenheder
– At lave et produkt der kan bruges derhjemme
MAD
Overskrift: Sunde madpakker
Lærer: Laura
Elevgruppe: 2.-4. klasse
Beskrivelse: Denne dag skal vi i køkkenet og lave forskelligt tilbehør til madpakker, der kan spises i madpakken næste dag. Vi vil snakke om, hvad en sund madpakke skal indeholde og supplere med, at vi selv laver noget af maden dertil. Børnene skal stadig have madpakke med, da det ikke kan erstatte en hel madpakke. De små madpakkeretter skulle gerne give lidt inspiration og lyst til at lave ens egen madpakke.
Mål:
- Lære om sund kost og vigtigheden deraf
- Få inspiration til madpakker
- Lære at begå sig i et køkken
- Prøve at smage noget nyt
5.-7. klasse: IT/TEKNIK – IDRÆT – HÅNDVÆRK/HÅNDARBEJDE (Tommy, Kim, Kasper)
IT/TEKNIK
Overskrift: Robotter og Programmering
Lærer: Tommy
Elevgruppe: 5.-7. klasse
Beskrivelse:
I skal lære at programmere en EV3-Legorobot til at gøre det I ønsker. Den skal kunne køre derhen I bestemmer, gøre det I har programmeret den til og komme tilbage igen.
I skal også lære at programmere den til kunne køre efter streger og andre avancerede ting.
Dette gøres ved hjælp af sensorer. I vil komme til at arbejde i små grupper, hvor I sammen skal afprøve jeres programmeringer, fejlfinde og rette. Programmeringssproget er denne gang i blokke a la Scratch.
Mål:
At lære programmering i blokke
At få en forståelse for din programmering og robottens gøren
At kunne arbejde sammen med andre omkring problemløsning og valg af løsning
At kunne prøve sig frem og turde lave fejl, som du kan lære af og rette til efter
At kunne give plads til andre og deres ideer
IDRÆT
Overskrift: Test og træning
Lærer: Kasper Pekruhn
Elevgruppe: 5-7.kl
Beskrivelse: Vi styrketræner, og lærer om træning og tester vores kroppe på udholdenhed og styrke.
Mål: Eleverne får kendskab til træning og træningslære. De vil få målt deres kondition og lære om muskler og muskelgrupper.
HÅNDVÆRK/HÅNDARK
Overskrift: Julegaver
Lærer: Kim
Elevgruppe: 5.-7.
Beskrivelse: Vi laver julegaver til mor og far. Det er kreativt og håndværk men også tid til kreativt fordybbelse.
Mål:
- Eleverne kan begå sig med træmaterialer
- Eleverne kan lavet og blive færdig med et produkt
- Eleverne kan kreativ fordybe sig
Onsdag
0.-2. klasse: FRI FANTASI (Cindy, Anja, Rikke)
Overskrift: Jul og nisserier
Lærer: Anja
Elevgruppe: 0-2. kl.
Beskrivelse: Juleværksted, hvor der forberedes pynt, gaver mm til julen.
Mål: børnene skal bruge og udvikle deres kreative evner. Anvende forskellige materialer fx. Pap,
Overskrift: Årstidsbilleder
Lærer: Rikke
Elevgruppe: 0-2 kl.
Beskrivelse: På dette værksted skal eleverne arbejde med billeder i forskellige udgaver. Vi skal bruge billeduniverset til at skabe genstande, der måske vil blive brugt som gaver til fødselsdage eller jul. Genbrug og nye materialer er det, der på dette hold vil være omdrejningspunktet.
Mål:
- At eleven kan fremstille rumlige konstruktioner
- At eleven kan fremstille billeder i flere lag
- At eleven kan arbejde frem mod et færdigt produkt
- At eleven kan præsentere sit produkt for andre
Overskrift: Relationer og mindfulness
Lærer: Cindy
Elevgruppe: 0-2- klasse
Beskrivelse: Vi skal i min gruppe have fokus på relationer. Vi skal arbejde med trivsel, fællesskab og selvværd. Vi skal lave sjove lege og samarbejdsøvelser samt massage.
Mål: At børnene måske får øjnene op for eventuelle nye relationer.
At de lærer at der er andre de har noget til fælles med.
At de får øvet at stille sig op og snakke foran en gruppe.
At de øver at være helt stille og slappe af i deres krop efter en dag med fuld fart på.
3.-5. klasse: FRI FANTASI (Tommy, Tobias)
Overskrift: Mindfulness, yoga og åndedrættet
Lærer: Tommy
Elevgruppe: 3.-4. klasse
Beskrivelse: I mindfulness skal du lære om hvordan dit sind, hjerne og krop hænger sammen.
Dette værksted er ikke kun en kort introduktion til mindfulness, men også undervisning i, hvordan sindet virker.
Vi skal lave praktiske øvelser der kan hjælpe dig til at få ro på dig selv hvis du bliver ophidset, give mere overskud i hverdagen og måske også sove bedre. Nogle af øvelserne vil du også skulle gøre hjemme både alene og/eller sammen med mor eller far.
Mål:
- At lære om sammenhængen mellem hjerne, hjerte og sind
- At lære en kort meditation
- At kunne gøre den korte meditation hjemme
- At lære forskellige vejrtrækningsøvelser
- At lære grounding når livet bliver svært
FRI FANTASI
Overskrift: Leg og lær – elementær komposition
Lærer: Tobias
Elevgruppe: 3. – 5. klasse
Beskrivelse: Med dette forløb sætter vi elevernes legende og eksperimenterende tilgang til basale musikfaglige færdigheder i centrum. Forløbet kobler instruktionsvideoer med stram styring af opgaveløsning og den frie eksperimentering med basale færdigheder i musikfaglig formidling.
Formidling af sammenhængen mellem partiturets elementer har traditionelt været en udfordrende formidlingsopgave. Med en legende og digitalt supporteret tilegnelse får eleverne mulighed for fordybelse og hypoteseafprøvning. Med andre ord, eleverne skaber og justerer egne kompositioner. Vi arbejder med SongMaker.
Mål:
- At eksperimentere med musikalske sekvenser
- At komponere små stykker musik
- At få erfaring med digital musikproduktion
6.-9. klasse: DRAMA – IDRÆT – BILLEDKUNST (Britta, Laura, Kasper, Anna)
DRAMA
Overskrift: Musical
Lærer: Laura og Britta
Elevgruppe: 6.-9. klasse
Beskrivelse:
På dramaholdet vil vi lave forskellige øvelser, hvor vi vil vise forskellige stemninger og humører. Derudover vil vi arbejde med, hvordan man placerer sig bedst på scenen og hvordan man går over i en anden rolle. Derudover vil vi selvfølgelig øve vores replikker osv. til det stykke vi vælger til opførelse.
På bandet vil vi øve og spille musikken, der indgår i den musical vi vælger. Der forventes, at man har en vis kunnen til instrumentet i forvejen og at man øver sig.
Rekvisitter til stykket laver vi sammen hen af vejen.
Mål:
- At kunne stå foran et publikum
- Kunne overskride ens egen grænse
- Få noget til at gå op i en større enhed i fællesskab.
IDRÆT
Overskrift: Bordtennis & badminton
Lærer: Kasper
Elevgruppe: 6-9 kl.
Beskrivelse: Vi spiller bordtennis og badminton indtil jul.
Mål: At lære forskellige spiltyper at kende, og forbedre sine færdigheder i net/væg spi..
BILLEDKUNST
Overskrift: Animation
Lærer: Anna
Elevgruppe: 6-9
Beskrivelse: Vi arbejder med programmet CoSpaces på skoletube. Her kan man programmere små spil, man kan lave små film med animerede figurer og selv bestemme hvilke figurer, omgivelser og handlinger der skal være i filmen. Vi skal lege med programmet og lære at bruge de forskellige funktioner til at lave små sekvenser, f.eks. kan man få en vaskebjørn til at danse hen mod en gøende hund eller man kan bygge en 3d model af et hus som man kan bevæge sig rundt i. Programmet er stort og med mange sjove muligheder, så timerne kommer til at handle om at lære at navigere og bruge programmet.
Mål:
- At lære at navigere i nogle af de mange værktøjer i CoSpaces
- At arbejde med 3d-animation
- At kunne arbejde kronologisk med værktøjerne
- At have kendskab til hvordan programmering kan fungere
Torsdag
Bhv.-1. klasse: KREATIV – 99arter – MOTORIK (Anja, Daniel, Cindy)
KREATIV
Overskrift: Spille og tegnetid
Lærer: Anja
Elevgruppe:bhv-1. klasse
Beskrivelse: spille forskellige spil fx. Mikado, ludo. Kort og andre brætspil, der passer til alderen.
Mål: lære spillereglerne og kendskab til nye spil. Samarbejde på kryds og tværs.
Tegne tegninger med forskellige redskaber fx. Maling, farver, fedtfarver.
99 arter/ naturlære
Overskrift: lær om dyr, planter osv.
Lærer: Daniel
Elevgruppe: bh-1 kl.
Beskrivelse: på mit pm fag, lærer vi om naturen I forhold til natur historisk museums projekt 99 arter. Børnene får her kendskab til nogle af de dyrearter og planter, som naturhistorisk museum har vurderet er de vigtigste at få lært.
Mål:
- At lære om de mest almindelige dyr og planter
- At kunne sætte ord på ting i naturen
- Man skal kunne kende naturen, for at kunne passe på den. (Naturbeskyttelse).
MOTORIK
Overskrift: Motorik
Lærer: Cindy
Elevgruppe: Børnehave – 1.klasse
Beskrivelse: Vi skal have gang i kroppen. Vi skal øve motorik i gymnastiksalen, både på baner lavet af gymnastikredskaber samt forskellige lege og øvelser der styrker motorikken.
Mål:
At vi styrker vores motorik, balance og krop
At vi har det sjovt
At børnehavebørnene lærer at lege og færdes i skolemiljø sammen med andre større børn.
At vi øver at hjælpe hinanden hvis noget er lidt svært
2.-4. klasse: DRAMA – KULTUR (Laura, Gitte)
DRAMA
Overskrift: Dukketeater
Lærer: Laura
Elevgruppe: 2. -4. klasse
Beskrivelse: Til dette Pm-fag skal vi lave vores eget dukketeater. Vi vil tage udgangspunkt i forskellige eventyr af H.C. Andersen, som vi læser, hvorefter vi i grupper vil lave stangdukker til de forskellige eventyr og slutte med at vise det for hinanden. Vi skal også selv lave “scenen” vi skal fremføre det i samt rekvisitter til stykket. Vi vil arbejde med forskellige materialer som papir, karton, stof, garn til at gøre vores dukker flotte med. Måske bliver de endda modige nok til at vise det til en fællessamling.
Mål:
- Få kendskab til forskellige eventyr
- At kunne omsætte tekst til et større begreb af forståelse
- Arbejde med forskellige materialer og kunne sætte dem sammen
- Arbejde fælles hen mod et mål
KULTUR
Overskrift:
Lærer: Gitte
Elevgruppe: 2. – 4. klasse
Beskrivelse: Hvad betyder kultur? Det skal vi finde ud af og herefter arbejde med forskellige lande og deres måde at leve på.
Vi tager udgangspunkt i Danmark og snakker om hvad vi synes er ”normalt” her hvor vi bor. Eleverne skal herefter arbejde med et land og præsentere dette lands kultur og levevis.
Hvad sker der når forskellige kulturer mødes? Eleverne laver små rollespil og fortæller for hinanden.
Mål:
- Hvad betyder kultur
- Hvordan lever mennesker andre steder i verden
- Hvilke traditioner findes i de forskellige kulturer
- Præsentation af elevens eget arbejde
- Rollespil
5.-6. klasse: BILLEDKUNST – IT/TEKNIK (Tommy, Tobias)
BILLEDKUNST
Overskrift: Fantasymaps og Rollespil (forslag)
(Jeg har valgt billedkunst her fordi jeg har robotprogrammering med samme målgruppe om tirsdagen)
Lærer: Tommy
Elevgruppe:
Beskrivelse: Vi skal denne gang lave en blanding af Fantasymaps og rollespil. Med udgangspunkt i rollespilsgenren Werewolf skal der tegnes maps til scenarier, som vi kan spille sammen. I skal både tegne egne kort, men også udvikle kort og regler i grupper, som I selv skal omsætte til spil, som vi sammen skal afprøve. De der tegner kortet og udvikler reglerne er Game Mastere når der skal spilles.
IT/TEKNIK
Overskrift: 3D modellering med Geogebra
Lærer: Tobias
Elevgruppe: 5. – 6. klasse
Beskrivelse: Eleverne kender og arbejder dagligt med Geogebra når de tegner og regner. Vi skal her prøve at arbejde med programmets 3D muligheder. Først er det vigtigt at forstå hvad der sker når vi går fra to dimensioner til tre. Derfor kigger vi på det fra et praktisk perspektiv med 3D printning som målet. 3D modellerne vi skaber i starten, vil være primitive og enkle for at få en basis indsigt i både programmet. Det er også vigtigt at blive bevidst om hvordan 3D printeren virker, da det har direkte indflydelse på, hvordan man tilgår sin 3D model.
Mål:
- At få erfaring med Geogebra 3D
- At blive klogere på forskellen mellem 2D og 3D
- At få indsigt i hvordan en 3D printer virker
- At blande sine matematiske og kreative evner
- At arbejde med tålmodighed
PM-fag: 3. kvartal
Denne side er et dynamisk redskab og udfyldes i løbet af året.
3. KVARTAL
MANDAG
0.-1. klasse: (Cindy/Emma, Laura)
Overskrift: Eventyr
Elevgruppe: 0.-1. klasse
Beskrivelse:
Hver mandag starter vi timen med at høre et nyt eventyr. Bagefter vil vi med få rekvisitter som hatte, kapper, briller osv. lave historien om til et stort dramatykke, hvor vi improviserer os frem til, hvordan historien skal være og hvad vi skal sige. Vi hjælper hinanden med at huske, hvad der skete i historien. Stykket skal være med udgangspunkt i den historie de har hørt, men for at alle får en aktiv rolle laver vi måske lidt om i rollerne. Ugen efter tager vi udgangspunkt i en ny historie de hører.
Mål:
- Kendskab til eventyr og deres genretræk
- Øve at lytte til og forstå en tekst
- Kunne leve sig ind i en anden rolle
- Ha’ det sjovt med vennerne
2.-4. klasse: UDENDØRS IDRÆTSLEGE – ÅRSTIDER (Anja og Tobias)
Overskrift: Årstidsværksted
Lærer: Anja
Elevgruppe: 2-4. klasse
Beskrivelse: årstidsværkstedet, hvor vi starter med fastelavn og de traditioner, som hører fastelavn til.
Mål: hvorfor fejre vi fastelavn, hvilke traditioner høre til hvor mm. Samarbejde på tværs af lag.
Overskrift: Kortfilm – de små historier
Lærer: Tobias
Elevgruppe: 2 – 4. klasse
Beskrivelse: I dette PM-fag skal eleverne denne gang arbejde med kortfilm. Inden vi selv går i gang med at finde på idéer, optage og redigere, skal vi først danne os et indtryk af hvad en kortfilm egentlig er, samt få et generelt indblik i hvordan en film bliver til. Eleverne skal se forskellige kortfilm. Vi skal stifte bekendtskab med CapCut; en populær mobil-app til at optage og redigere film, samt lære at strukturere indspilningen af en planlagt film. Udgangspunktet vil være gruppearbejde med fokus på at binde en sløjfe mellem en åben tilgang til genre- og temavalg. Vi ser løbende hinandens bud på forskellige kortfilm og evaluere. Forløbet konkluderes med en afsluttende “biografdag”, hvor vi vil se elevernes endelige film og uddele priser til hinanden.
Mål:
- At få kendskab til kortfilm
- At opnå viden om de generelle principper i filmoptagelse
- At få erfaring med videooptagelse på mobilen/computeren
- At kunne tilrettelægge en film ud fra en historie
- At kunne arbejde iterativt i en gruppe
5.-6. klasse: Idræt og Robotprogrammering (Kasper og Tommy)
Overskrift: Battle-spiltyper
Lærer: Kasper
Elevgruppe: 5-6 kl.
Beskrivelse: Vi skal kæmpe i flere forskellige battlespil. Det er holdet der er i fokus og den vilde leg. Der er dømt kaosbold, og det kræver gode færdigheder med kaste- og -gribeteknikker. Det er vigtigt at huske sit idrætstøj til dette pm-fag, da vi vil være i fuld gang hele tiden.
Mål:
- At lære forskellige spiltyper i kaosspil.
- At kunne samarbejde
- At anvende forskellige strategier afhængigt af situation.
- At blive bedre til at kaste, gribe og blokere.
Overskrift: Robotprogrammering for piger
Lærer: Tommy
Elevgruppe: 5. – 6. klasses piger
Beskrivelse:
I skal lære basal blokprogrammering. Med det kan I programmere en EV3-Legorobot til at gøre det I ønsker. Den skal kunne køre derhen I bestemmer, gøre det I har programmeret den til og komme tilbage igen. I vil komme til at arbejde i små grupper, hvor I sammen skal afprøve jeres programmeringer, fejlfinde og rette. Programmeringssproget er denne gang i blokke a la Scratch.
Mål:
At lære programmering i blokke
At få en forståelse for din programmering og robottens gøren
At kunne arbejde sammen med andre omkring problemløsning og valg af løsning
At kunne prøve sig frem og turde lave fejl, som du kan lære af og rette til efter
At kunne give plads til andre og deres ideer
TIRSDAG
0.-2. klasse: CIRKUS (Cindy/Emma, Britta, Laura, Anja)
Overskrift: Cirkus
Lærer: Britta, Emma, Anja og Laura
Elevgruppe: 0.- 2. klasse og Musik: 3.-5. klasse
Beskrivelse:
Lillegruppen skal lave cirkus. Vi vil starte med at introducere børnene til forskellige ting, der hører til i cirkus, så de kan prøve forskellige cirkusdiscipliner. Bl.a. kan de alle prøve at stå på tegnestifter, lave forskellige øvelser i akrobatik, jonglering mm. Derefter skal alle børn ønske, hvilket område de gerne vil fordybe sig i og optræde med i vores cirkus. Vi vil derefter arbejde i små grupper, hvor man bruger vores undervisningstid på at få øvet ens område og finde ud af præcis, hvad der skal optrædes med. I slutningen af forløbet sammensætter vi de små optrædener til en stor cirkusforestilling, hvor cirkusbandet leverer understøttende musik til hvert nummer. Vi forventer en cirkusforestilling for forældre i slutningen af marts.
Musikfolkene til cirkusband vil blive udpeget af Britta, og er 3.-5. klassetrin. De vil bruge timerne på at øve forskellige numre, der passer til de forskellige cirkusdiscipliner.
Mål:
- Styrke elevernes motoriske færdigheder, samarbejde og kreativitet
- At kunne stå foran et publikum
- Kunne overskride ens egen grænse
- Få noget til at gå op i en større enhed i fællesskab.
3.-6. klasse: IT/TEKNIK – SPIL – STRATEGI (Tobias, Anna, Kim/vikar, Kasper)
Overskrift: Udvidet Ozobot værksted
Lærer: Tobias
Elevgruppe: 3. – 6.
Beskrivelse: Ozobotter er små sjove robotter der kan køre, lyse, lave lyde og meget mere. De programmeres på laveste niveau efter farver på en kørebane. Man anvender simple farvekoder for at styre robotten efter ønske. Vi skal prøve at bevæge os et niveau op. Her skriver/bygger vi koden på computeren og “flasher” den over på Ozobotten. Det betyder også at robotten kan udføre mere komplekse opgaver. Robotten er udstyret med en følelsessensor således at den “ved” om den er kørt ind i noget. Vi vil derfor se på forskellige logiske udfordringer Ozobotten skal løse, som at navigere i en vilkårlig labyrint eller udføre sekventielle instrukser.
Mål:
- At kunne arbejde med logiske problemstillinger
- At opnå viden om Ozobotten og de første to niveauer
- At kunne indgå i gruppearbejde
- At kunne bruge sin fantasi til at få idéer til problemløsning
Overskrift: SKAK
Lærer: Kasper
Elevgruppe: 3-6 klasse.
Beskrivelse: Vi skal lære det ædle spil skak. Skak skaber læring. Når børn og unge spiller skak, lærer de at tænke sig om og vente på, at andre skal tænke sig om. Det styrker koncentration, selvstændighed og analytiske evner. Kompetencer der både kan bruges i skolen og senere i livet. Vi skal også arbejde med vores hænder, og lave vores eget skakspil til brug hjemme eller i klassen. Hertil vil mælkelåg være brugbare skakbrikker og karton skal bruges som plader.
Mål:
- At styrke koncentration i pressede situationer
- At tænke strategisk
- At vente på tur
- At tænke nyt og legende.
Overskrift: Doodling
Lærer: Anna
Elevgruppe: 3-6 klasse
Beskrivelse: At doodle er at skabe mønstre. Vi taler om mønstre i forskellige kulturer, f.eks. hos indianere, vikinger og keltere og ser en masse billeder på nettet af mere og mindre professionel doodling. Eleverne bliver opmærksomme på at doodling handler om mønstre i mønstre. Eleverne må arbejde sammen eller alene, alt efter hvor stor størrelse doodle de vil arbejde med. Det er vigtigt her at eleverne først udarbejder en strategi for hvordan de vil få plads til alle bogstaver og at de arbejder fokuserede på at gøre bogstaverne store og ens.
Mål:
- Genkende mønstre
- Skitsere hvad de ønsker at arbejde med
- Udarbejde strategier for pladsen på et stykke papir
- Tegne ”fede” bogstaver og evt. også 3D.
- Genkende fagbegreber som f.eks. ”konturstreger”
- Fordybe sig
- Få bedre finmotorik
ONSDAG
0.-2. klasse: FRI FANTASI (Anja, Kim/vikar, Laura)
Overskrift: Cirkus (fortsat – se tirsdags beskrivelsen)
Lærer: Anja, Kim og Laura
Elevgruppe: 0.-2. klasse
Beskrivelse: Vi bruger disse timer på også at øve cirkus. Se beskrivelse fra tirsdag.
3.-5. klasse: FRI FANTASI (Britta, Cindy/Emma, Rikke)
Overskrift: Cirkusband
Lærer: Britta
Elevgruppe: 3-5 kl. (Eleverne fra tirsdagsholdet-se beskrivelse tirsdag)
Overskrift: Spil
Lærer: Emma/Cindy
Elevgruppe: 3-5 kl.
Beskrivelse: Dette PM-fag løber over 3 onsdage, og bytter derefter med Nålefiltholdet for til slut at ende ud med en fælles spilledag for begge hold.
På dette Pm- hold skal eleverne arbejde kreativt med at designe deres eget eller et eksisterende brætspil. Gennem processen vil de lære at udvikle spilmekanik, udforme regler og til sidst øve sig i at formidle spillet.
Mål:
At fremme formidlingsevne
At udvikle deres kreativitet og samarbejdsevne.
Overskrift: Nålefilt
Lærer: Rikke
Elevgruppe: 3-5 kl.
Beskrivelse: Dette PM-fag løber over 3 onsdage, og bytter derefter med spilleholdet for til slut at ende ud med en fælles spilledag for begge hold.
På Nålefilt-holdet skal der arbejdes med uld, farver og nåle. Ved hjælp af en enkelt stikketeknik skal laves billeder og små figurer ud af ulden.
Mål:
- Eleven får materialekendskab
- Eleven får kendskab til arbejdsmetode
- Eleven får udviklet sin kreativitet
6.-9. klasse: FRI FANTASI (Tobias, Anna, Kasper)
Overskrift: Pivot – Stickfigur animation
Lærer: Tobias
Elevgruppe: 6. – 9. klasse
Beskrivelse: I dette PM-fag skal vi arbejde med animationsprogrammet “Pivot” på computeren. Udgangspunktet er at animere forskellige såkaldte “stickfigurer”, som vi kender dem fra de stickmænd vi tegner på papir. I programmet er figurerne udstyret med små punkter, der når man trækker i dem, ændrer figurens positur. Fænomenet er kendt på engelsk som “Forward kinematics” og bliver bl.a. også anvendt i robotindustrien. Det er intuitivt og relativt nemt at gå til. Målet er at lave små animationsfilm. Vi starter med at finde på idéer til filmene ud fra temaer og storyboards. Det tager tid at animere, så derfor skal vi også arbejde med at afgrænse projektet.
Mål:
- At opnå viden om grundprincipperne i en 2D animation og hvordan de virker
- At kunne tilegne sig basale kompetencer i Pivot
- At kunne arbejde iterativt fra idé til historie til endeligt produkt
- At kunne være tålmodig i sit arbejde
Overskrift: Skills
Lærer: Kasper/Anna
Elevgruppe: 6-9.kl
Beskrivelse: Du skal vælge dette PM-fag, hvis du har lyst til at vinde og prøve nye spil og være aktiv. I dette fag vil vi hver anden gang skifte mellem at spille spil og være aktive udendørs med orienteringsløb, kompas og gåture i nærområdet. De spil vi blandet andet kommer til at spille er: pool, poker, bingo, forskellige terningspil, vandpong, shuffleboard, armlægning og tortilla-slapping. Vi afprøver de forskellige spil og har det sjovt med at udfordre hinanden og turde komme lidt ud af komfortzonen. En vigtig del af Skills er at udvikle en kultur hvor man tør grine sammen.
Ude vil vi orientere os via Woop, kort og kompas. Der vil blive kæmpet på tid, viden og formåen. Så husk det gode fodtøj og ja-hatten.
Mål:
- At lære forskellige strategier for forskellige typer af spil
- Kende regler for forskellige typer af spil
- Have forståelse for gode manerer i samspillet med andre
- Turde slå sig løs på tværs af årgange
- Have kendskab til brug af brug af kompas
- Kunne orientere sig ved brug af blandt andet kort
- Øge trygheden ved at være sammen med elever på tværs af årgange
TORSDAG
Bhv.-1. klasse: KREATIV – YOGA – IDRÆT (Anja, Kia, Cindy/Emma)
Overskrift: gym. og gamle lege
Lærer: Anja
Elevgruppe:bhv-1. klasse
Beskrivelse:
I dette PM- fag vil vi lave forskellige former for idræt og boldspil, samt gamle lege. Eleverne er selv medbestemmende og kan komme med forslag til, hvad vi skal lave nogle af gangene.
Mål:
- At opleve glæde og lyst til at være fysisk aktiv
- At blive bevidst om egen kondition og hvordan den kan forbedres
- Eleven kan samarbejde i par eller mindre grupper om idrætslege
Overskrift: Børneyoga
Lærer: Kia
Elevgruppe: Bhv. -1. Kl.
Beskrivelse: Børneyoga hjælper børn med at udvikle både fysiske, mentale, og følelsesmæssige færdigheder på en sjov og legende måde. Gennem en masse yogastillinger og åndedrætsøvelser lærer børnene at blive mere opmærksomme på deres egen krop og sind, samtidig med at de opbygger styrke, fleksibilitet og balance.
Børneyoga inkluderer kreative elementer som dyrebevægelser, fantasifulde historier og leg, der hjælper med at holde børns opmærksomhed. Det fremmer samtidig børns ro og koncentration, og det er en god måde for børn at lære at håndtere stress og udfordringer i hverdagen. Øvelserne er korte og tilpasset børns behov, så det bliver en oplevelse, der både er fysisk og mentalt stimulerende.
Mål:
- Børnene skal lære børneyoga at kende
- Forbedre børnenes kropsbevidsthed igennem forskellige øvelser
- Øge børnene fleksibilitet og styrke igennem forskellige stillinger
- Fremme børnenes koncentration og opmærksomhed igennem forskellige meditationsøvelser
Overskrift: Fastelavn
Lærer: Emma/Cindy
Elevgruppe: bhv. – 1. klasse
Beskrivelse: På dette PM-hold skal eleverne arbejde med kreativiteten og finmotorikken. Børnene kommer til arbejde med perler og skabe smukke fastelavnsmasker.
Mål:
- At udvikle både børnenes finmotoriske færdigheder, som øje-hånd koordination, og deres kreativitet.
2.-4. klasse: KREATIVITET – MUSIK – KULTUR (Laura, Tobias, Kim/vikar)
Overskrift: Sokkedyr
Lærer: Laura
Elevgruppe:2. – 4. klasse
Beskrivelse:
Til dette PM-fag vil vi være kreative og lave vores eget sokkedyr, altså et dyr vi laver ud af nogle gamle sokker og andre kreative materialer. Når vi har lavet dyret, skal vi også give det en personlighed. Børnene skal selv opfinde, hvordan dyrets personlighed er, og laver både en ydre- og inde personkarakteristik af sokkedyret i en lille bog, der følger sokkedyret. Vi slutter med, at man fremlægger dyret og personligheden for de andre. Hvis de er modige, kan vi måske også vise det til fællessamling.
Mål:
- At arbejde fagligt på en legende måde
- Få kendskab til personkarakteristik
- Bruge vores fantasi
Overskrift: Leg og musik i SongMaker
Lærer: Tobias
Elevgruppe: 2. – 4. klasse
Beskrivelse: Med dette forløb sætter vi elevernes legende og eksperimenterende tilgang til basale musikfaglige færdigheder i centrum. Forløbet kobler instruktionsvideoer med stram styring af opgaveløsning og den frie eksperimentering med basale færdigheder i musikfaglig formidling.
Formidling af sammenhængen mellem partiturets elementer har traditionelt været en udfordrende formidlingsopgave. Med en legende og digitalt supporteret tilegnelse får eleverne mulighed for fordybelse og hypoteseafprøvning. Med andre ord, eleverne skaber og justerer egne kompositioner. Vi arbejder med SongMaker, som er et program der kører i internetbrowseren på computeren.
Mål:
- At eksperimentere med musikalske sekvenser
- At komponere små stykker musik
- At få erfaring med digital musikproduktion
5.-6. klasse: MINDFULNESS – AFSPÆNDING/MASSAGE (Tommy, Gitte)
Overskrift: Mindfulness
Lærer: Tommy
Elevgruppe: 6. klasse
Beskrivelse og mål:
8 – 10 lektioner af 60 minutters varighed med lektier: 3 – 4 lektier om ugen på 5 til 10 minutters varighed. Det gøres med guidede øvelser, som ligger online.
Lektionerne med overskrifter og indhold:
- Leg med opmærksomhed – træning af de mentale muskler
Du kan træne dit sind. Du kan fokusere din opmærksomhed. Sindet opfører sig ofte som en hundehvalp, Der løber omkring og skaber rod. Ligesom når du skal træne en hvalp er venlighed og tålmodighed vigtigt.
- At træne det vilde sind med nysgerrighed og venlighed
Sindet er ofte uregerligt – lidt som et vildt dyr. Du har brug for nysgerrighed og venlighed for at tæmme det uregerlige sind. FOFBOC – feet on floor – butt on chair, er en øvelse, der forankrer sindet i nuet.
- Opdag bekymring – lær om hvordan dit sind laver numre med dig
Det er normalt at ”overtænke” og ”katastrofere” især ved sovetid. ”Beditation” kan hjælpe dig med at falde i søvn ved at lære dig at skifte fra tænkning til sansning
- lektion: at være her nu – fra reaktion til respons
Vi tilbringer meget af dagen på autopilot. Det forhindrer os i at være til stede og opmærksomme på det der sker lige nu. Mindfulness hjælper os til at lægge mærke til de små ting – gode og dårlige – som vi dagligt tager for givet. I denne lektion skal vi også spise mindfuldt, da spisning også er en sf de ting mange sf os gør på autopilot.
- Mindful bevægelse – mist ikke hovedet
Mindfulness handler ikke kun om at være stille, men også om bevægelse. Tit går vi tankeløst rundt på autopilot. Mindfulness kan også være en hjælp i sport, musik, skole osv.
- Træd tilbage og betragt tanketrafikken i dit sind
Mindfulness handler ikke om at tømme sindet for tanker, men om at være til stede med de tanker, som er til stede.
- At samle det hele
I de sidste lektioner øver vi os i at kunne samle og bruge alt det vi har lært.
Overskrift: AFSPÆNDING/MASSAGE
Lærer: Gitte
Elevgruppe: 5. klasse
Beskrivelse:
Når hverdagen er travl og der ofte er mange ting man skal, så er det rart at kunne give sig selv tid og ro.
Eleverne skal i hold af to, skiftevis massere hinanden efter mine instruktioner. Der masseres uden på tøjet.
Der vil også være massage-historier og fælles øvelser.
Vi arbejder på bagsiden af kroppen, fødder, hænder, ansigt og hovedbund.
Hver time afsluttes med afspændingsøvelser.
Eleven skal medbringe et tæppe at ligge på.
Mål:
- At skabe fysisk ro og velvære
- At skabe indre ro
- At lære at respektere hinanden
- At lære at huske på de gode ting man kan gøre ved/for hinanden
- At lære om kroppens anatomi
PM-fag: 4. kvartal
Denne side er et dynamisk redskab og udfyldes i løbet af året.
4. KVARTAL
Vil du vide mere om Eckersberg Børneunivers?
Kom tættere på det, der gør Eckersberg Børneunivers til en unik oplevelse – fagligheden, fællesskabet, den personlige udvikling.
Udfyld nedenstående formular og bliv kontaktet!
Eckersberg Børneunivers
Eckersbergvej 1, Blans
6400 Sønderborg
Sekretær: +45 92448063
Ledelse: +45 23989372 eller +45 91526600
Lærerværelset: +45 92448064
SFO: +45 92448065
Børnehave – Lillegruppe: +45 29845793
Børnehave – Storegruppe: +45 61795793